Welke kosten kan ik verhalen op de tegenpartij als mijn auto niet meer gemaakt kan worden?

Welke kosten kan ik verhalen op de tegenpartij als mijn auto total loss wordt verklaard? We staan op het punt om voor een paar maanden met het gezin naar Engeland te gaan met de auto en nu zitten we er dus zonder. Kan ik de kosten die ik nu moeten maken op de schuldige partij verhalen (van bijv een huurauto)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, gedurende de reparatie kan een (gelijkwaardige) auto gehuurd worden. Indien er sprake is van een total-loss schade dan wordt gebruikelijk niet meer dan 14 dagen autohuur vergoed. Houd er verder rekening mee dat de huurkosten voor 75% worden vergoed. Verzekeraars hanteren standaard een aftrek van 25% inzake besparing in verband met de stilstand van het eigen voertuig.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de helderre uitleg. Ik heb ook net de bevestiging gekregen (6 dagen later) van de verzekering.

Andere antwoorden (1)

Als je auto total loss is verklaart, heb je recht op de dagwaarde. Voor een auto die afgeschreven is, blijft er niets over.
De kans dus dat je verhaal kan halen is heel klein, tenzij je auto nog een behoorlijke waarde vertegenwoordigde.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, zij het dat de verzkeringsexpert (van de tegenpartij?) niet het laatste woord behoeft te hebben. Daarom is het goed als je de dagwaarde te laag vindt om bijvoorbeeld op Marktplaats en autosites te kijken wat de waarde is van een gelijkwaardige auto.