Hoeveel aan kostgeld betalen zonder echt inkomen?

Ik ben pas 18 geworden en studeer nu net voor het eerst een half jaartje. Ik woon in een compleet gat en het is erg moeilijk om momenteel werk te vinden. Niet alleen in het dorp waarin ik woon maar zelfs in de grote steden zoals Almere, daar heb ik een vriendin wonen en zij vindt ook niks. Ik krijg 100 euro van de staat als studiefinanciering en 20 euro extra van mijn ouders. Mijn ouders betalen voor de rest bijna al mijn kosten (behalve kleding, telefoonkosten, uitgaan enzo): studie, boeken, zorgverzekering (zorgtoeslag krijgen zij dus) etc. Ik ben er over aan het denken om zelf een webshop te gaan beginnen. Daar heb ik een redelijk starterskapitaal voor nodig en het enige waar ik dus op kan teruggrijpen is mijn studiefinanciering. Mijn ouders vinden dat ik kostgeld moet gaan betalen, wat best redelijk is. Hoeveel zou ik dan moeten gaan betalen als mijn inkomen dus 120 euro is? Ik kan het heel moeilijk vinden op google omdat ze er daar van uitgaan dat je een inkomen hebt van boven de 500 euro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
SimonV
10 jaar geleden
Laat je ouders mede beoordelen hoe lucratief je webshop zou kunnen worden. Door jou financieel te ondersteunen betalen ze indirect mee aan je webshop.
Iedereen begint tegenwoordig een webshop, slechts weinigen kunnen er iets aan verdienen. Tenzij je een gat in de markt gevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tip. Om een webwinkel te beginnen kan je ook gebruik maken van open source software, zoals joomla en WordPress.
Via youtube instructie filmpjes kan je vrij eenvoudig en goedkoop een webwinkel opzetten.
Handig om te oefenen of een webwinkel iets voor jou is. Investeren kan dan altijd later nog.
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/internet/webshops/bezoekers-webshop.471496

Antwoorden (4)

Het beste kun je denk ik met je ouders overleggen wat ze reëel vinden.
Je kunt natuurlijk moeilijk 100 euro per maand geven als je 120 te besteden hebt.
Misschien kun je samen tot een bepaald bedrag komen en wanneer je werk hebt gevonden dit herzien zodat je daarna eventueel meer kan gaan betalen omdat er ook meer inkomen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bedrag is niet te noemen. Je zou met je ouders kunnen overleggen, het beste kun je die 20 euro direct inleveren en verder een paar maanden een kasboekje bij houden. Zo kom je erachter wat je kosten zijn en wat er echt nodig was en hoeveel je aan onzin hebt besteedt. Het grootste gedeelte van die onzin uitgaven kun je minderen of helemaal niet meer uitgeven en dit aan kostgeld besteden. Dit is een goede manier, maar kost wel een half jaartje om tot een redelijk bedrag te komen. Leg een bepaald bedrag voor kleding iedere maand opzij en spaar dit voor de grotere uitgaven zoals een winterjas of laarzen. Zo doe je dat ook met cadeautjes en luxe producten voor jezelf. Je leert op deze manier goed om gaan met geld, wat ook een voordeel is in de toekomst. Leg dit eens voor aan je ouders..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ontvangt studiefinanciering, en aan de hoogte te zien, voor een thuiswonende.

Dan is kostgeld NIET redelijk. De hoogte van de studiefinanciering die jij krijgt, is gebaseerd op het feit dat je bij je ouders woont. Zij worden verondersteld bij te dragen in jouw kosten. Dat zijn dus de kosten voor levensonderhoud en onderdak.
Dat is dus de reden waarom een uitwonende student méér krijgt: omdat hij meer kosten heeft.

Ik sta volledig achter het idee om iemand kostgeld te laten betalen, maar niet als dat kostgeld eigenlijk al in zijn inkomen verwerkt is.

Je verhaal over een webshop is niet relevant. Alleen als je met een bijbaan of webshop serieus bij zou verdienen kun je het nog eens over kostgeld hebben.
Maar als je jouw inkomsten tegen AL jouw uitgaven zet, heb je gewoon nog een serieuze bijdrage van je ouders nodig: en die vindt grotendeels plaats door in jouw kost en inwoning te voorzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord van @mgerben is logisch en redelijk. Aan je opleiding betalen drie partijen mee: DUO, je ouders en jezelf. Op DUO kun je samen met je ouders berekenen wat je kan ontvangen. Je hebt hen daar wel bij nodig.
Houd bij je uitgaven er rekening mee dat je ook een ziektekostenverzekering moet afsluiten als je 18 jaar bent.
Zie de link bij de bron.