Vanaf welke leeftijd mag ik belasting geld terug vragen?

Zelf ben ik nu 17 jaar en heb ondertussen meegekregen dat de mogelijkheid er is om belasting terug te vragen. Dit klinkt natuurlijk heel intressant. Ik werk in de detailhandel. Mijn vraag is dus: is het wel mogelijk voor mij om belasting terug te vragen van dit jaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.4K
fisbel
10 jaar geleden
De Vooringevulde Aangifte 2012 is nog beschikbaar. De Belastingdienst heeft al je gegevens al ingevuld, dus ook je jaaropgave(n) Met Digid download je het programma, je kijkt of het klopt. Daarna kan je versturen – weer met je Digid. N.B: Als de studenten- en scholierenregeling door je werkgever is toegepast is de inhouding mogelijk € 0. Dan kan je dus ook geen belasting terugkrijgen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/hebben-scholieren-en-studenten-met-een-bijbaan-belastingvoordeel.html

Het beste antwoord

Zodra je geoorloofd betaald werk verricht en daarmee dan ook belastingplichtig bent, kun je te veel betaalde belasting terugvragen.
De leeftijd speelt daarbij geen rol zolang het maar gaat om legitiem verrichte arbeid.

Over het algemeen zal een werkgever niet meer inhouden dan strikt noodzakelijk is. Daarvoor worden tabellen aangehouden die op de werknemer van toepassing zijn.

Maar voor jeugdige werknemers gelden vaak vaak afwijkende regelingen en kortingen waardoor er recht op teruggave ontstaat. Zulke rechten ontstaan bijv. bij deeltijd arbeid waarbij meer belasting is ingehouden dan nodig of recht hebben op kortingen of aftrekposten waarmee in de inhouding geen rekening is gehouden.

De beste manier om er achter te komen of je recht hebt op een teruggave is het doen van een belastingaangifte met behulp van een aangifteprogramma dat je per aangiftejaar kunt downloaden van de belastingdienstsite. (www.belastingdienst.nl)

Je kunt in het aangifte programma al voor berekenen of je recht hebt op een eventuele teruggave en pas dan beslissen of je al dan niet aangifte doet.
Doe je geen aangifte (omdat dat niets oplevert) dan gaat de belastingdienst meestal uit van een 'nihil' aangifte; de ingehouden en betaalde belasting is dan conform de door de werkgever aangegeven en afgedragen belasting.

Heb je volgens het programma wel recht op teruggave dan verzend je de aangifte en krijg je de teruggave op je rekening gestort.
Voor het doen van een aangifte is het wel noodzakelijk dat je over een DigID toegang beschikt.
Deze moet je zelf aanvragen via het digid.nl portaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Je kan belasting terugvragen vanaf je 16e