Worden dit jaar (2013) op 31 december nog bankoverschrijvingen uitgevoerd?

De sportvereniging heeft een redelijk groot bedrag van mij tegoed. Het is voor de penningmeester belangrijk dat hij dat bedrag nog in 2013 kan boeken. Het geld moet dus in 2013 op de rekening van de vereniging worden bijgeschreven.

Nu heb ik een deposito dat op 30 december vrijvalt. Dat geld zal op 30 december worden overgeboekt van het deposito naar mijn betaalrekening. De ervaring leert dat die overboeking een dag kan duren. Ik weet dus niet zeker of het geld op 30 of op 31 december op mijn betaalrekening verschijnt.

De overboeking van mijn betaalrekening naar de rekening van de vereniging duurt slechts enkele seconden, omdat beide rekeningen bij dezelfde bank lopen.

In het ideale geval geef ik mijn bank NU vast opdracht om op 31 december het betreffende bedrag over te maken van mijn betaalrekening naar de rekening van de vereniging. Ik weet dan zeker dat het geld van het deposito dan al op mijn betaalrekening staat, zodat ik niet in de min kom. Maar als de bank op 31 december geen overschrijvingen uitvoert, kan ik dat niet maken tegenover de penningmeester.

Alternatief is dat ik de bank nu vast opdracht geef om het geld op 30 december over te maken van mijn betaalrekening naar de rekening van de vereniging. Dan heeft de penningmeester zijn geld met zekerheid nog in 2013. Maar ik loop het risico dat het geld van het deposito op dat moment nog niet op mijn betaalrekening staat, dus dan sta ik een dag in de min.

Dus: worden op 31 december overboekingen uitgevoerd?

Cryofiel
10 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Opmerkingen: 1.
Op zich is het niet zo'n ramp als ik een dagje in de min zou staan. Aan de andere kant, als ik dat kan vermijden dan vermijd ik het liever. 2.
Ik weet niet zeker of ik op 30 en 31 december toegang heb tot een computer. Daarom wil ik NU vast de opdracht geven om op één van die twee datums het geld over te maken.
fisbel
10 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat de overschrijving wel lukken.
Zeker weet ik dat niet.
Zie: http://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/internationale-feestdagen.aspx
ronron1212
10 jaar geleden
Voor de penningmeester maakt dat toch niet uit je hebt een schuld en die staat ook in de boeken
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is waar. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat zijn reden is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En een spoed overboeking? Moet je wel extra voor betalen maar dat zou misschien nog kunnen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij de eerste stap (geld van deposito naar betaalrekening) is geen spoedoverboeking mogelijk. De tweede stap (geld van betaalrekening naar rekening van penningmeester) verloopt sowieso binnen enkele seconden, dus daar is geen spoedoverboeking nodig.

Het beste antwoord

Ja, er worden gewoon betalingen verricht. 31 december is geen bank holiday, zie bijgaande bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb een paar jaar geleden geld willen overmaken op 30 april, dat kon op die koninginnedag toen wel. Maar op 1 mei is het bank holiday, dan ligt het betalingsverkeer internationaal stil. Dat geldt dus niet per bank, maar voor alle banken.
Het zelfde geldt dus ook voor 31 december.