Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet werkkleding door de werkgever gewassen worden?

Een halfbroertje van mij heeft een tijd wat uren gewerkt in een restaurant om wat bij te verdienen. Zijn werkkleren moesten thuis gewassen worden of bij de stomerij (nette jas voor in de bediening). Hij kreeg daar geen vergoeding voor. Volgens mij is dat verschillend per bedrijf wat de baas geregeld heeft, maar zijn moeder vond het raar dat zij mocht gaan wassen. Hij doet dat werk ondertussen niet meer maar ik ben wel benieuwd naar wat "normaal" is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel bij "dat het verschillend is per bedrijf wat de baas geregeld heeft " dus dat het verschillend is of de baas de was doet in het bedrijf (heb ik wel meegemaakt), of dat de was door jezelf gedaan moet worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet verplicht, tenzij dit in de huisregels, het CAO, of in het contract vermeldt staat. Ik heb 3 kinderen, alle 3 hebben ze bedrijfskleding, als er vlekken inzitten die er in de was niet uitgaan, krijgen ze alle 3 probleemloos een nieuw t-shirt,overhemd of blouse. Met je werkkleding ben je het visitekaartje van het bedrijf, als dat er niet goed uitziet dan is dat geen promotie voor het bedrijf. Maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf wasplicht heeft.

Toegevoegd na 24 minuten:
Iedere werkgever mag zelf bepalen of hij/zij het personeel zelf de kleding laat wassen of niet. Dat verschilt dus per bedrijf wie de kleding wast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Bij mij in de cao (en bedrijfsregels) staat dat ik thuis de reguliere werkkleding moet wassen(cao van de netbeheerders). Behalve mij overal en werkjassen. Die worden door een extern bedrijf gewassen en geïmpregneerd, dit vanwege brandgevaar en oliedichtheid van deze kledingstukken.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik zit in de beveiliging en ik heb een stomerij pas voor mijn uniform. Dat is volgens mij bij ons ook in de CAO vast gelegd. Bij Albert Heijn word (tenminste in mijn tijd daar was dat zo) de kleding naar de wasserij Lips gebracht. En pakte je elke dag een schoon schort uit de kast. (Ik weet niet of dit nog zo is) Maar bij Aldi, en Ouwehands dierenpark, moest ik zelf mijn kleding wassen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing