Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heeft ex nu verrekening zorgtoeslag gekregen?

wij blijken toeslagpartners geweest te zijn van jan tm mei 2013, toen uit elkaar(geen samenwoningscontract/geregistreerd partnerschap, wel kindje samen). ik krijg nu achteraf verrekening zorgtoeslag waarin ik dus bedrag moet terugbetalen. zorgtoeslag staat bij herziende berekening in jan-tm mei op nul, en vanaf juni weer gewoon op bedrag. betekent dit dat mijn ex nu dus zorgtoeslag verrekening voor mij heeft gekregen over de maanden jan tm mei? wIj hebben nooit de toeslag op 1 rekening gehad, maar ieder apart.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
693

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De regels voor toeslagpartnerschap ongehuwden zijn m.i.v. 2013 gewijzigd.
Voor 2012 gold nog dat u verplicht toeslagpartners van elkaar was mits langer dan een half jaar samenwonend. Voor 2013 geldt dat samenwonenden 'zonder iets' apart de zorgtoeslag krijgen. Maar omdat u een kind heeft is het anders. Vanwege het kind bent u fiscaal partners van elkaar derhalve ook zorgtoeslagpartners. Dat was u tot en met mei 2013. Toen bent u uit elkaar gegaan.

Conclusie: u moet terugbetalen. Uw (geschat) gezamenlijk inkomen voor 2013 is hoger dan € 42.458 (of uw gezamenlijk vermogen is hoger dan de vrijstelling van € 122.278) De aanvrager van de de zorgtoeslag moet de toeslag voor januari t/m mei 2013 terugbetalen. De toeslagpartner (uw ex) hoeft niets terug te betalen.

Bij u kan het anders zijn gegaan. Het is tegen de regels dat de zorgtoeslag 2013 op 2 rekeningen is uitbetaald. U bent immers vanwege het kind van jan/mei 2013 fiscaal partners van elkaar geweest en daardoor in deze periode ook verplicht toeslagpartners van elkaar. Als de zorgtoeslag toch op 2 rekeningen terecht is gekomen moet óók de ex het ontvangen deel terugbetalen (gezamenlijk inkomen is immers te hoog)

Voor de periode 1 mei 2013 tot einde van dit jaar ontstaat voor de zorgtoeslag een nieuwe situatie. Of u en/of uw ex recht heeft op de zorgtoeslag is afhankelijk van het jaarinkomen: maximaal € 30.939 (of vermogen is hoger dan € 101.139) Als u nog recht heeft op de toeslag hoeft u alleen een wijziging in te dienen: de zorgtoeslagpartner eraf. Uw ex moet de zorgtoeslag zelf aanvragen.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding