mag een werkgever zomaar 10 % salarisverlaging toepassen?

Ivm kostenverlaging willen ze alle salarissen met 10% verlagen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee dat mogen ze niet ze kunnen wel met de werknemers overleggen maar eenzijdig verlagen kan niet.
ronron1212
10 jaar geleden
10 % loonsverlaging mag alleen:
1.als beide partijen met de wijziging instemmen;
2.als er een eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst staat;
3.of als een eenzijdige wijziging niet in strijd is met goed werkgeverschap.

Als er geen eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst opgenomen is en/of u heeft als werknemer niet ondubbelzinnig ingestemd met de loonsverlaging kan er geen sprake zijn van een loonsverlaging met 10%.

Bij elke eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden moet de werkgever onderzoek doen naar de noodzaak van de maatregel. De werkgever moet daarbij ook bekijken of er minder ingrijpende maatregelen mogelijk zijn. Bij een loonsverlaging is die onderzoeksplicht zwaarder dan bij wijziging van andere voorwaarden. Heeft uw werkgever onderzoek gedaan naar de noodzaak van de loonsverlaging? Lees u wat betreft de onderzoeksplicht werkgever verder in de bijgevoegde link.
fisbel