Waarom doen supermarkten niet aan een `casual friday`?

Rondom de feestdagen in December loopt het overgrote deel van het personeel er toch ook casual gekleed.

Hygiëne en herkenbaarheid zijn voordelen voor bedrijfskleding, maar kunnen er voor een supermarkt geen voordelen aan een casual friday zitten, zoals bijvoorbeeld een gezelligere sfeer in de winkel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur is een brief naar Appie, misschien vinden ze het wat!

Het beste antwoord

Volgens mij is casual friday sowieso nooit echt van de grond gekomen in Nederland. Bij mijn werkgever en ex werkgevers kenden we het in elk geval niet.

Bij supermarkten is herkenbaarheid van het personeel belangrijk. De klanten weten anders niet bij wie ze terecht kunnen. Alleen een klein naambordje valt niet genoeg op.

Verder willen de werkgevers geen claims krijgen van schade aan de eigen kleding, ontstaan tijdens het werk, dus dit is ook een argument, om bedrijfskleding ter beschikking te stellen.

Mooie bedrijfskleding heeft echter bovenal een professionele uitstraling. Welke werkgever ziet dat niet zitten?
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de bezoekers het personeel moeten herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren bij de grootste grutter van nederland gewerkt en daar was het in veel filialen gebruikelijk om met name de laatste dagen juist in bijna gala kleding en zo min mogelijkde gebruikelijke bedrijfskelding te dragen om het een feestelijk tintje te geven en dit werd ook altijd heel er gewaardeerd door de klanten.
Ook het supermarktpersoneel in mijn huidige woonplaats was de laatste twee werkdagen voor de kerstdagen duidelijk "netter" gekleed(lees minder casual) dan op normale dagen en er wordt naar mijn mening toch wel dergelijk gelet op een "nette verschijning" in het algemeen.
Verder wordt het dagen van eigen kleding tijdens het werk ook afgeraden omdat het extra slijt en dat ook een van de argumenten is om bedrijfskleding beschikbaar te stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het was overigens niet verplicht om in gala te verschijnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gezelligere sfeer in de winkel bereik je echt niet door de kleding van het personeel.