Of je je moet inschrijven bij de KvK ligt aan een aantal zaken, er moet namelijk getoetst worden of je een onderneming vormt of niet om te bepalen of je je moet inschrijven bij de KvK. Een paar criteria zijn:

Ben je van plan meerdere workshops te geven?
Bij één workshop zou ik me geen zorgen maken over het inschrijven bij de KvK, bij meerdere is er eerder sprake van ondernemerschap.

Ben je van plan winst te maken of verwacht je winst te maken?
Als je het oogmerk hebt om winst te behalen uit je workshops zal je waarschijnlijk een onderneming vormen. Als je winst haalt betekent het niet gelijk dat je een onderneming bent, de hoogte ervan is ook belangrijk.

Heb je één of meerdere opdrachtgevers of werk je zelfstandig?
Als je een workshop geeft voor één opdrachtgever (en je verdient er wat aan), ben je eerder in loondienst dan een onderneming. Ben je meer zelfstandig en niet afhankelijk van opdrachtgevers is er eerder sprake van een onderneming.

Wil je reclame gaan maken voor je workshop?
Of je reclame gaat maken is belangrijk omdat je laat zien dat je uiteindelijk afhankelijk zal zijn van je klanten/opdrachtgevers.

Dit is niet alle criteria wat wordt getoetst om te kijken of een activiteit een onderneming vormt of niet, dit ligt namelijk aan jouw omstandigheden en de feiten. Dit zijn een aantal vragen die je kan stellen om te kijken of je door het geven van een workshop een onderneming vormt en je je daardoor moet inschrijven. Als je het antwoord niet weet van één of meerdere vragen zou ik het even afwachten en in ieder geval alle gegevens en eventuele winst bewaren voor je IB aangifte. (Als je geen onderneming bent en je hoeft je niet in te schrijven maar je ontvangt wel winst valt het winst namelijk onder Inkomsten resultaat overige werkzaamheden). De criteria voor ondernemerschap is voor de KvK namelijk hetzelfde als voor de Belastingdienst.

Als iemand anders aanvulling heeft op mijn antwoord of als mijn antwoord foutief is hoor ik het graag! :)

Mvg,

Xavier

Toegevoegd na 10 minuten:
Of je je moet inschrijven bij de KvK ligt aan een aantal zaken, er moet namelijk getoetst worden of je een onderneming vormt of niet.* - Eerste zin nogal onleesbaar