Heb ik recht op een ziektewet uitkering als ik ontslag neem om medische redenen?

Ik heb een schoonmaakbaan van 10 uur in de week,heb al langer gezondheidsklachten en inmiddels ben ik er net achter dat fibromyalgie heb. Ik zit nu 2 maanden in de ziektewet en heb al 4 keer contact gehad met de bedrijfsarts..op dit moment loop ik op arbeidstherapeutische basis boventallig mee..maar verergeren de klachten weer.
Dit werk kan ik waarschijnlijk nooit meer doen..graag zou ik willen weten of ik recht heb op een ziektewetuitkering als ik ontslag neem om medische redenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Beste Gast97791,

Je moet niet zelf ontslag nemen tijdens ziekteperiodes. Tijdens de eerste twee jaar van ziekte moet je werkgever je loon doorbetalen. Daarnaast probeer je via je werkgever te re-integreren. Dat kan ook in een andere functie bij het eigen bedrijf of bij een een ander bedrijf.

Lukt het niet om binnen die twee jaar te re-integreren? Maar hebben jullie daar wel voldoende inspanningen voor geleverd? Dan kun je na twee jaar een WIA-uitekering krijgen.

Neem je zelf ontslag, of ga je akkoord met ontslag op initiatief van je werkgever? Dan krijg je meestal geen ziektewet-uitkering. Je doet namelijk een onnodig beroep op de uitkering, terwijl je nog loon had kunnen krijgen als je geen ontslag had genomen. Dit noemen we een benadelingshandeling, zoals Fisbel hierboven al aangaf.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/ITpyci.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is belangrijk dat je er alles aan doet om bij je werkgever in dienst te kunnen blijven. Als je zelf ontslag neemt dan beoordeelt een arts van UWV of je een goede reden had om ontslag te nemen.

Je kunt mogelijk WW krijgen als de bedrijfsarts of een behandelend arts (huisarts of specialist) je heeft geadviseerd om ontslag te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u zelf ontslag neemt pleegt u een benadelingshandeling. U neemt zelf het initiatief tot ontslag. Daardoor zal u geen ziektewetuitkering meer krijgen.
fisbel