Waar gaat het glazen huis heen En over welk onderwerp nu?

Waar en welk onderwerp?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

In december 2013 staat het glazen huis in Leeuwarden, voor kinderen die lijden aan diarree. In 2014 wordt het Haarlem, in 2015 Heerlen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje erg kort dat antwoord over kinderen die lijden aan diarree.... 3FM Serious Request vraagt dit jaar aandacht voor kinderen die sterven door diarree. Een stille ramp die wereldwijd elk jaar ruim 800.000 slachtoffers maakt en het gevolg is van het gebrek aan schoon drinkwater, zeep en toiletten. Kinderen met diarree
Elk jaar sterven ruim 800.000 kinderen aan diarree, elke dag 2200 kinderen. Dat zijn ruim 70 volle schoolklassen per dag. Jonge kinderen, met name die tot 5 jaar oud, zijn kwetsbaar omdat ze nog weerstand moeten opbouwen en diarree breekt de weerstand af. Kinderen met diarree, die niet behandeld worden, sterven door uitdroging. Diarree is meestal het gevolg van gebrek aan schoon drinkwater, gebrek aan sanitaire voorzieningen en gebrek aan kennis over de consequenties van slechte hygiëne op de gezondheid van een jong kind. Ouders hebben meestal onvoldoende kennis om diarree te voorkomen, om het zieke kind te helpen en het leven van hun kind te redden. Met praktische hulp en begeleiding kan deze stille ramp bestreden worden. Alle reden waarom 3FM Serious Request dit jaar aandacht vraagt voor deze kwetsbare kinderen.

Het Rode Kruis helpt
Het Rode Kruis helpt en bereikt met haar netwerk van miljoenen vrijwilligers de kinderen en gezinnen die dat het hardst nodig hebben. Het Rode Kruis redt levens met schoon drinkwater, met zeep en met ORS (geneesmiddel dat uitdroging helpt voorkomen). Het Rode Kruis legt sanitaire voorzieningen aan, zowel thuis als in de gemeenschap, en leert kinderen en hun omgeving hoe die gebruikt en onderhouden moeten worden. Getrainde Rode Kruis vrijwilligers geven ouders en kinderen informatie over hygiëne en over de juiste behandeling van zieke kinderen met diarree.