Als je een woning koopt om te verhuren (als belegging), hoe worden dan de huuropbrengsten belast?

Hoe worden de huuropbrengsten belast als je de woning als natuurlijk persoon verhuurt en wat als je de woning bedrijfsmatig (vanuit een eigen bedrijf) verhuurt. Welke kosten mogen er nog afgetrokken worden van de huuropbrengsten voor het bedrag belast word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Als je de woning als privépersoon verhuurt dan betaal je belasting in box 3 (vermogensbelasting). In box 3 gaat de belastingdienst ervan uit dat je 4% rendement hebt, waarvan 30% naar de Belastingdienst gaat. Dat komt dus neer op 1,2% belasting.

De waarde in box 3 hangt af van de Woz-waarde. (Let op: vóór 2010 gold dat het bij woningen waar je zelf geen gebruik van maakt dat het om de waarde in het economisch verkeer gaat. Tegenwoordig is dat dus de woz-waarde).

Als je de woning verhuurt en de huurder heeft huurbescherming (dat is altijd het geval bij verhuur aan particulieren), dan mag je een bepaald percentage van de Woz-waarde aftrekken. Deze hangt af van de hoogte van de jaarhuur (in vergelijking met de waarde van de woning). Zie de bijlage voor een tabel en een tweetal uitzonderingen waar je rekening mee moet houden.

Verder geldt in box 3 dat je schulden van de bezittingen af mag trekken. Een hypotheek op deze woning breng je dus in mindering van de waarde.

De huuropbrengst is verder onbelast. Uitgaven die je doet voor het huis (onderhoud, beheer) kan je niet aftrekken. Er wordt namelijk geacht dat je deze terugverdient door de waardestijging van je belegging.

Als je vanuit een bedrijf een pand gaat verhuren dan ligt het aan de rechtsvorm van het bedrijf hoe het geregeld wordt. Allereerst: bij een eenmanszaak en een VOF heb je in de meeste gevallen te maken met box 3. Dit betekent dat in feite dezelfde regels als hierboven. Dat betekent dus dat de huur geen omzet is (en dus onbelast), maar ook dat je dus geen afschrijvingen op het pand kan doen. Je de BTW op onderhoud en dergelijke niet terugvragen, want de prestatie die jij levert is BTW-vrij. Je verhuurt aan een persoon namelijk niet met BTW (die persoon zou wel gek zijn).

Ik ga er vanuit dat je niet van plan bent een B.V. op te richten: Het vermogen is daar wellicht niet belast, maar je moet jezelf wel als directeur een marktconform salaris betalen. Dat lukt je nooit met één woning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Als de woning belast is met een hypotheek mag je die niet verhuren zonder toestemming van de hypotheekgever. Doe je dat toch en hij komt daar achter dan wordt de hypotheek onmiddellijk opeisbaar. Je moet dan direct de resthypotheekschuld op tafel leggen. Lukt dat niet dan zal hij je huis openbaar verkopen.
Dat gaat zeer snel. Hij geeft je geen tijd om ergens anders een hypotheek voor je woning te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Edraket: dat klopt, maar het gaat hier in de vraag om een belegging in onroerend goed, waarbij het mij lijkt dat als de vraagsteller een deel moet (bij)financieren dit wel meldt bij de verstrekker van de lening. Vaak is het wel mogelijk om een hypotheek in dit soort gevallen te krijgen, zolang de hoogte maar onder de executiewaarde (die rekening houdt met huurders) ligt.

Andere antwoorden (2)

De verhuur is voor onbepaalde tijd. Dientengevolge behoort de woning tot box-3. De hypotheekrente is niet aftrekbaar. De huur is onbelast. Kosten zijn niet aftrekbaar.
Wat de regels zijn tav bedrijfsmatige verhuur is mij niet bekend.
fisbel
12 jaar geleden
Forfaitair tegen 4 % fictieve opbrengst en 30% belastingtarief, dus 1,2%. (mits niet bedrijfsmatig)