Hoeveel belasting moet ik betalen als ik ga emigreren?

Ik wil emigreren naar Gran Canaria en heb mijn huis verkocht voor 250000€.
Dat wil ik meenemen voor mijn levensonderhoud tot mijn pensioen.Mijn vrouw en ik zijn 60jaar.Mijn vrouw krijgt een pensioentje van €600 per maand,maar ik moet wachten tot 65jaar.Misschien is het dan beter om een postadres in Nederland aan te houden(familie)of maakt dat niet uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Hou er wel rekening mee dat je als je emigreerd je geen jaren aow meer opbouwd dus ook minder zult ontvangen na je 66 ste
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Ronron, dat scheelt 2 % per heel kalenderjaar dat je in het buitenland zit tussen je 15 en je 65.

Antwoorden (1)

Over de winst die je maakt bij de verkoop van je huis (dus het bedrag dat je overhoudt, na aftrek van je hypotheek) betaal je geen belasting. Het wordt eventueel wel in BOX 3 belast.
Als je gaat emigeren moet je wel contact opnemen met de belastingdienst, om alles goed te regelen. Dit is met name belangrijk voor het jaar waarin je naar het buitenland vertrekt. Je moet dan regelen of je nog in Nederland belasting betaalt of niet. Daarnaast kan het zijn dat er nog oudere jaren afgewikkeld moeten worden qua betaling of teruggave en dan is het wel zo prettig om nog gewoon in Nederland te wonen qua communicatie.
Het is niet nodig om een Nederlands adres aan te houden, maar mag wel. Ik heb familie die geemigreerd was naar oa Portugal en Bonaire en die post van de Belastingdienst komt echt wel aan (soms nog sneller dan de reguliere post).