mag een energie bedrijf na 4.5 jaar nog een een oude rekening via de deurwaarder sturen?

Toegevoegd na 3 minuten:
nadat je toen verhuisd bent

Toegevoegd na 7 minuten:
en geen post meer hebt ontvangen op het oude adres, van de maatschappij

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het energiebedrijf mag je gewoon een rekening sturen. Dat is niet bij de wet verboden.
Als je energie hebt verbruikt en die nog niet hebt betaald zul je die rekening ook nog moeten betalen.
10 jaar geleden
De vorderingen uit consumentenkoop verjaren na 2 jaar na de factuurdatum. Daar vallen ook de energienota's onder voor particulieren.

Heeft het bedrijf echter een aanmaning gestuurd, dan begint de verjaringstermijn opnieuw te lopen. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.

Energiebedrijven staan er niet om bekend dat ze géén aanmaningen sturen...

Heb je het energiebedrijf laten weten naar welk nieuw adres je verhuisd bent? Want daar had de correspondentie naar toe gemoeten, na de verhuizing. En hoe weet je zeker dat er enkele jaren lang geen post meer is gestuurd naar het oude adres?

Ik zou de gok niet wagen om de deurwaarder te laten 'lopen' tenzij je 100% zeker weet dat er geen enkele correspondentie meer door het energiebedrijf is gestuurd en je het energiebedrijf tijdig en op de juiste manier hebt ingelicht over de verhuizing. Ga er maar vanuit dat het energiebedrijf bij een eventuele rechtszaak precies kan laten zien wanneer ze welke aanmaningen verstuurd hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je al te laat was met het op tijd betalen van de rekening, dan had je dit moeten doen op de aanmaning.
Computoon
10 jaar geleden
Officieel is de verjaringstermijn 2 jaar. Maar in dit geval kan het zijn dat de verjaringstermijn niet geldt.

Als je verhuist en nog rekeningen open hebt staan moet je zelf het energiebedrijf laten weten naar welk adres je verhuist. Heb je dat niet gedaan dan kun je dit het energiebedrijf niet echt kwalijk nemen dat ze nu pas je nieuwe adres hebben gevonden.

Je kunt wel proberen contact op te nemen met het energiebedrijf en een klacht indienen over de naheffing en wijzen op de verstreken verjaringstermijn.

In de beantwoording merk je dan wel of ze goede argumenten in dit specifieke geval hebben om onder de verjaringstermijn uit te komen.

Als je daarna denkt sterk te staan dan kun je de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie.