Hoeveel kostgeld is normaal?

Goedemiddag, Ik ben 20 jaar, ik heb dit jaar mijn mbo-3 diploma gehaald en wil volgend jaar weer studeren. In de tussentijd woon ik bij mijn ouders en die willen dus dat ik kostgeld ga betalen. Mijn vraag is, hoeveel is normaal? Ik heb nog geen vaste baan (ben ik wel naar opzoek), ik heb nog een kleine studieschuld van mijn vorige studie en wil eigenlijk sparen voor mijn volgende studie en voor als ik later op mezelf ga wonen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoeveel is normaal? Uit mijn eigen omgeving weet ik dat ergens tussen de 200 en 250 euro de meeste bedragen zaten. Het verschil is wel dat de meesten al klaar waren met hun HBO/WO en al een normale vaste baan hadden. Dan is het makkelijker op te brengen. Ik betaalde zelf 100 euro. Ik had ook gewoon een goede baan, maar omdat ik a) aan het sparen was voor een eigen huis en b) veel in het huishouden deed, was dit voor mijn ouders voldoende. Het scheelt ook denk ik dat ik zelf met het aanbod kwam om het te betalen. Voor veel ouders die kostgeld vroegen was de achterliggende gedachte dat de kinderen zich dan meeer bewust worden van de kosten van een huishouden of verplicht waren om een baantje te zoeken en niet lekker thuis op de bank bleven hangen. Ik weet wel dat sommige ouders het bedrag (of een deel) voor het kind spaarde, om het vervolgens mee te geven als ze het huis uit gingen. Je geeft in een reactie aan de je ouders het bedrag waar jij op uit komt niet voldoende vinden. Wat vinden ze dan wel voldoende en waarom willen ze dat? Het is belangrijk om daarover met ze in gesprek te gaan. Geef ook aan dat je wilt sparen voor je vervolgstudie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100