Hoeveel kostgeld is normaal?

Goedemiddag, Ik ben 20 jaar, ik heb dit jaar mijn mbo-3 diploma gehaald en wil volgend jaar weer studeren. In de tussentijd woon ik bij mijn ouders en die willen dus dat ik kostgeld ga betalen. Mijn vraag is, hoeveel is normaal? Ik heb nog geen vaste baan (ben ik wel naar opzoek), ik heb nog een kleine studieschuld van mijn vorige studie en wil eigenlijk sparen voor mijn volgende studie en voor als ik later op mezelf ga wonen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de site van het Nibud kunnen jullie berekenen hoeveel jij zou kunnen betalen, wat normaal zou zijn, je hebt nou eenmaal tijd om te werken, dus op zoek naar een baan, als je die nog niet hebt.
http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/2013/Nibud_Kostgeld_2013.pdf
Ritsuka
10 jaar geleden
die link wilde ik ook geven, super handig
criseyde
10 jaar geleden
@Crea, dit zou je van mij ook als antwoord mogen plaatsen, want dit is inderdaad een heel handige site en goede uitleg.
Ivana
10 jaar geleden
Plus voor Crea. Als je dit als antwoord plaatst komt de plus ook daar.;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik ben uitgekomen op 97,55 euro per maand (als ik het goed gedaan heb) maar mijn ouders vinden dat te weinig

Antwoorden (1)

Hoeveel is normaal? Uit mijn eigen omgeving weet ik dat ergens tussen de 200 en 250 euro de meeste bedragen zaten. Het verschil is wel dat de meesten al klaar waren met hun HBO/WO en al een normale vaste baan hadden. Dan is het makkelijker op te brengen. Ik betaalde zelf 100 euro. Ik had ook gewoon een goede baan, maar omdat ik a) aan het sparen was voor een eigen huis en b) veel in het huishouden deed, was dit voor mijn ouders voldoende. Het scheelt ook denk ik dat ik zelf met het aanbod kwam om het te betalen.
Voor veel ouders die kostgeld vroegen was de achterliggende gedachte dat de kinderen zich dan meeer bewust worden van de kosten van een huishouden of verplicht waren om een baantje te zoeken en niet lekker thuis op de bank bleven hangen. Ik weet wel dat sommige ouders het bedrag (of een deel) voor het kind spaarde, om het vervolgens mee te geven als ze het huis uit gingen.
Je geeft in een reactie aan de je ouders het bedrag waar jij op uit komt niet voldoende vinden. Wat vinden ze dan wel voldoende en waarom willen ze dat? Het is belangrijk om daarover met ze in gesprek te gaan. Geef ook aan dat je wilt sparen voor je vervolgstudie.