krijg ik geld van de belastingdienst als ik niet werk en mijn partner wel?

Mijn vader heeft wao circa €1800,- netto permaand. Hij zegt dat zijn partner (waarmee hij niet getrouwd is) €250,- en €90,-/ maand van de belastingdienst krijgt iedere maand. Kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uw vader heeft het over twee bedragen. Met de € 90 kan de zorgtoeslag zijn bedoeld. Als de partner van uw vader geen of weinig inkomen heeft krijgt zij dat maximum bedrag aan zorgtoeslag. (€ 89) Sinds 2013 zijn samenwonenden niet meer verplicht toeslagpartners van elkaar. De zorgtoeslag is dus vor samenwonenden zonder kwalificatie fiscaal partner gescheiden. Als er gezien het inkomen recht op is krijgen beide partners de aparte zorgtoeslag. Zo kan het voorkomen dat er in 2012 geen recht was op (gezamenlijke) zorgtoeslag, maar dat in 2013 1 van de partners of zelfs beide wél recht heeft of hebben op deze toeslag. ---------------------------------------------------------------------------- Dan het andere bedrag. Als hiermee bedoeld wordt de overdracht van de algemene heffingskorting kan dat niet € 250 zijn. Wel maximaal bijna € 170 per maand. Maar let op: Als de partner van uw vader niet zijn fiscaal partner is krijgt deze partner niets. Tot 2011 kon bij samenwonen nog gekozen worden voor fiscaal partnerschap. Dat is dus sinds 3 jaren niet meer zo. Fiscaal partner ben je of je bent het niet. Er zijn een aantal kwalificaties waaraan je moet voldoen om fiscaal partner te zijn. Bijvoorbeeld: getrouwd zijn, een gezamenlijke eigen woning of een notarieel afgesloten samenlevingscontract. Velen hebben zo in 2010 een samenlevingscontract afgesloten om fiscaal partner te kunnen worden. Dat kan tot € 2000 per jaar belastingteruggave schelen! Let op: De overdracht van de algemene heffingskorting aan de niet of weinig verdienende partner wordt in stappen afgebouwd. Voor de niet verdienende partner geboren vóór 1963 blijft de oude regeling van kracht. Geboren op 1 januari 1963 of later vindt afbouw plaats in 15 jaren. Van 2009 tot 2024 - it laatste jaar is het bedrag nihil geworden.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100