Indien een derdelander met een verblijfsvergunning van 1 jaar van een andere EU-land in Nederland wil komen werken, wat zijn dan de vereisten?

deze persoon valt niet onder langdurig ingezetene omdat hij niet langer als 5 jaar in die land verblijft. Hij heeft dus alleen een verblijfsvergunning met een geldigheid van 1 jaar en een nationaliteit van een niet-EU land. Dient de werkgever dan alsnog een tewerkstellingsvergunning aan te vragen voor hem? en dient hij ook een machtiging voorlopig verblijf aan te vragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Een derdelander kan alleen zelfstandig naar Nederland komen met een verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen EU van 5 jaar. Met deze verblijfsvergunning moet de werkgever nog steeds een Tewerkstellingsvergunning aanvragen voor het 1e jaar. De Tewerkstellingsvergunning wordt alleen toegekend als het werk betreft waarvoor niemand anders te vinden is (heel moeilijk in deze crisistijd!).

Indien de derdelander minimaal 3 maanden op hetzelfde adres officieel geregistreerd samengewoond heeft of getrouwd is met een persoon uit de EU (uit een ander land dan de nationaliteit van deze persoon) kan deze een verblijfsvergunning bij partner EU-onderdaan krijgen. Met deze verblijfsvergunning mag de derdelander na een positieve EU-toetsing zonder Tewerkstellingsvergunning werken. (=EU-route oftewel Belgiëroute volgens de richtlijn 2004/38 eg Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers van de Unie en hun familieleden)

Mochten de 2 bovenstaande situaties niet van toepassing zijn, dan zit er niets anders op voor de derdelander om naar het land van herkomst terug te keren en een MVV aanvraag in te dienen.

Toegevoegd na 58 seconden:
4e Bron: https://www.werk.nl/werk_nl/werkgever/meerweten/werkvergunning/aanvragentwv