ik wil iemand helpen met postadres,en ik heb uitkering, kan ik dan problemen krijgen met belasting dienst?en met me uitkering, huurtoeslag en zo

en degene die ik wil laten inschrijven, wil gaan werken, kan dat gevolgen hebben met mijn situatie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
50.2K
Poet
10 jaar geleden
Is het niet handiger dat die persoon op zijn/haar eigen adres de post ontvangt?

Antwoorden (3)

Ja dat kan zeer zeker gevolgen hebben voor een hoop belastingen dingen. Sowieso je huur toeslag.
Wanneer kom je in aanmerking voor huurtoeslag? In principe kom je in aanmerking voor huurtoeslag als je in een huurhuis woont en niet te veel verdiend. Het inkomen dat relevant is voor de huurtoeslag is jouw inkomen plus het inkomen van een eventuele ‘toeslagpartner’. Een toeslagpartner is bijvoorbeeld je echtgenoot, iemand waarmee je een kind hebt, een vriend of broer of zus die bij je inwoont of iemand met wie je een samenlevingscontract hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gevolgen briefadres voor huidige bewoners

Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Als u als briefadresgever twijfelt over eventuele gevolgen, bijvoorbeeld voor uw uitkering of huurtoeslag, dan kunt u het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie voordat u toestemming verleent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Technisch gezien correct als het alleen om een briefadres of postadres gaat, zoals in de link staat. In de uitleg bij de vraag staat echter "inschrijven", dan gaat het meestal om meer dan alleen een briefadres.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de + Ook bij het aanvragen van een briefadres moet men zich met toestemming van de bewoner in laten schrijven,alleen heeft dit geen gevolgen voor een uitkering en toeslagen als het om een briefadres gaat. In de bron staat hier meer over.
Het is niet verstandig de persoon op uw adres te laten inschrijven. Hij / zij is dan geregistreerd in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) Als de persoon in kwestie met u een huurcontract heeft afgesloten en kan aantonen dat hij / zij een huurder is en geen gezamenlijke huishouding met u voert kan inschrijving op uw adres eventueel wel. Er zijn dan geen gevolgen voor bijvoorbeeld de toeslagen.

Maar u heeft het over een postadres (briefadres) Een briefadres is het adres waar een familielid of kennis er voor zorgt dat er post ontvangen wordt van officiële instellingen, zoals post van de Belastingdienst. U moet ervoor zorgen dat hij / zij de post persoonlijk ontvangt. Wanneer hij / zij zich inschrijft met een briefadres onderzoekt de gemeente of de persoon echt geen vast woonadres heeft. Dat zou betekenen dat de persoon in kwestie niet voor het GBA is ingeschreven op uw adres. Hij / zij draagt niet bij in de kosten van het levensonderhoud. Hierdoor is er geen grondslag aanwezig om een uitkering te verlagen.

Als voor de belastingdienst duidelijk is dat het om een briefadres gaat en niet om een inschrijving zijn er ook voor de toeslagen van de daadwerkelijke bewoner(s) géén gevolgen. De belastingdienst ziet een briefadres in principe dus alleen als een adres waar de correspondentie heen wordt gestuurd.

Het is belangrijk dat het briefadres goed geregeld wordt. Het lijkt me verstandig dat u indien mogelijk samen naar de gemeente gaat waar het briefadres geregeld moet worden. Wat allemaal nodig is voor het briefadres bijvoorbeeld de schriftelijke toestemming van de (hoofd)bewoner en wat er meegenomen moet worden (identiteitskaart) vindt u in de links van de gemeenten Deventer en Den Haag hieronder – willekeurige gemeenten overigens. Er moet een standaard formulier worden ingevuld en ondertekend. Ook kunt u bij uw bezoek aan de gemeente voor alle zekerheid andermaal checken of er géén gevolgen zijn voor bijvoorbeeld uitkering, huurtoeslag, belastingen of afvalstoffenheffing.

Een antwoord van een ervaringsdeskundige (Suikerklontje) op een soortelijke vraag vindt u in de volgende link: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/postadres-vriend-alleenstaande-ouder-toeslagen.297022

Informatie van 2 gemeenten vindt u in de links hieronder:
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Deventer/78303.html
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/wonen-en-bouwen/to/briefadres.htm
Informatie van de Rijksoverheid: zie bron.
fisbel