mag een werkgever een gewerkte dag niet uitbetalen als je bent vergeten in te klokken?

mijn werkgever heeft de volgende nieuwe regel ingesteld. Als je vergeet in te klokken en je meld dit niet binnen 24 uur dan krijg je deze dag niet betaald. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Ook al heb je niet ingeklokt, als je kunt aantonen dat je die dag gewerkt hebt is hij verplicht deze dag uit te betalen.
jc54
10 jaar geleden
Hierop kan ik geen antwoord vinden dat rechtstreeks uit het arbeidsrecht afkomstig is, maar toch stel ik dat het NIET mag.

Onderbouwing:
- Er is een (hoofdregel) 'geen werk, geen loon' (samenvatting van BW 7:627)
- Ër is ook een regel dat je moet houden aan huisregels van de werkgever (samenvatting BW 7:660
- En er is een regel dat wanneer de werknemer bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst schade toebrengt aan de werkgever of een derde niet aansprakelijk is, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid (BW 7:661)

Een keer vergeten in te klokken is net zo menselijk als een keer vergeten uit te checken bi het openbaar vervoer. Daar is een regeling voor, zolang het bij incidentele gevallen blijft.

Als je vergeten bent in te klokken en die dag wél gewerkt hebt, heeft de werkgever daarvan wel het 'voordeel' gehad, alleen niet het administratieve bewijs. Maar er zijn andere vormen van bewijs; er zijn altijd getuigen die onafhankelijk van elkaar zullen kunnen bevestigen dat je gewerkt hebt (leidinggevende, collega's... ) Getuigenbewijs is ook bewijs. Zou de werkgever in zo'n geval je salaris 'afpakken' dan heeft hij dubbel voordeel: voordeel van je werkprestatie en voordeel van het 'afgepakte' loon. Dat is onredelijk.

Mijn antwoord in samenvatting: zolang het niet-klokken een incident betreft en er geen sprake is van bewust handelen om de werkgever schade te berokkenen, moet hij je salaris gewoon blijven betalen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord maar ik voorzie dat de werkgever zich indekt met die 24 uur die je de tijd krijgt. Iedereen kan wat vergeten maar als je pas een maand later op je loonstrookje ziet dat je een dag te weinig hebt betaald gekregen is het lastig bewijs leveren.
Computoon
10 jaar geleden
Ik denk dat dit probleem niet gaat ontstaan. Als een bedrijf een kloksysteem heeft, moet je je in de regel in- en uitklokken. De kans dat de medewerker beide klokmomenten vergeet, is natuurlijk kleiner dan dat hij 1 klokmoment vergeet. Daarnaast heeft een leidinggevende nogeen eigen vverantwoordelijkheid in de aanwezigheidscontrole van zijn medewerkers. Als iemand er niet is, zal hij de reden moeten vast (laten) leggen, denk aan ziekte en vakantie. Bij een traditioneel kloksysteem met kaarten moet hij ook controleren dat medewerkers niet voor elkaar klokken.
Computoon
10 jaar geleden
Ik weet niet bij wie de bewijsplicht ligt. (We kunnen het moeilijk uitproberen;-) Maar ik vermoed bij de werkgever, de sterkste partij. Als hij het salaris niet 'wil' betalen, moet hij aantonen dat de werknemer niet gewerkt heeft. Dan heeft de werknemer inderdaad geen recht op loon (wegens BW 7:627) Wat de werkgever van vraagsteller m.i. had kunnen doen, is het instellen van een boetebeding (BW 7:650), op te nemen in iedere arbeidsovereenkomst vanaf nu, met feit en bedrag, waarin gesteld wordt dat bij niet klokken (terwijl wél gewerkt is, wat weer op een andere wijze moet blijken) een bedrag van X als boete in mindering wordt gebracht op het salaris. Deze boete mag echter niet ten gunste komen van de werkgever en -in principe- ook niet hoger zijn dan het loon van 1/2 dag per week. Bij overtreding kan dan inhouding van de boete op het salaris plaatsvinden.
Maar op de manier zoals werkgever van vraagsteller het heeft gedaan is het wel snel geld verdienen ten koste van werknemers: een moment van onoplettendheid en je hebt een dag voor niks gewerkt terwijl je feitelijk wel gewerkt hebt. Het voorbeeld wat je noemt van de in- en uittekenlijst: de kans dat de werknemer vergeet in- én uit te tekenen is veel kleiner dan dat hij één van beide vergeet. Met een van beide handtekeningen heeft de werkgever dus al een bewijs dat de persoon gewerkt heeft (al wordt het bepalen van de hoeveelheid uren erg lastig.) En hadden deze verspreide werknemers geen leidinggevende - want er zal toch een vorm van (oog)/elektronisch toezicht moeten zijn op de rechtmatigheid van de gezette handtekeningen op de lijst of op de wijze waarop zij hun werkuren hebben besteed. Bij enkele vorige werkgevers had ik ook een kloksysteem. Bij de eerste nog met de nu ouderwetse klokkaarten en bij een andere een met een digitale klok. Maar 'vergeten te klokken' kwam in beide gevallen incidenteel voor, niet door opzet, gewoon door vergeetachtigheid. Dit soort vergissingen werd achteraf gecorrigeerd. Die tachograaf lijkt me net iets anders dan een 'gewoon' kloksysteem of tekenlijst. Voor bepaalde voertuigen is het een wettelijk verplicht en geijkt apparaat, niet om de eis van een werkgever te voldoen maar om aan wettelijke eisen te voldoen. Maar, inderdaad, enig vergelijk zit er wel in...