mag een werkgever een gewerkte dag niet uitbetalen als je bent vergeten in te klokken?

mijn werkgever heeft de volgende nieuwe regel ingesteld. Als je vergeet in te klokken en je meld dit niet binnen 24 uur dan krijg je deze dag niet betaald. Mag dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat mag niet. Ook al heb je niet ingeklokt, als je kunt aantonen dat je die dag gewerkt hebt is hij verplicht deze dag uit te betalen.

Hierop kan ik geen antwoord vinden dat rechtstreeks uit het arbeidsrecht afkomstig is, maar toch stel ik dat het NIET mag. Onderbouwing: - Er is een (hoofdregel) 'geen werk, geen loon' (samenvatting van BW 7:627) - Ër is ook een regel dat je moet houden aan huisregels van de werkgever (samenvatting BW 7:660 - En er is een regel dat wanneer de werknemer bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst schade toebrengt aan de werkgever of een derde niet aansprakelijk is, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid (BW 7:661) Een keer vergeten in te klokken is net zo menselijk als een keer vergeten uit te checken bi het openbaar vervoer. Daar is een regeling voor, zolang het bij incidentele gevallen blijft. Als je vergeten bent in te klokken en die dag wél gewerkt hebt, heeft de werkgever daarvan wel het 'voordeel' gehad, alleen niet het administratieve bewijs. Maar er zijn andere vormen van bewijs; er zijn altijd getuigen die onafhankelijk van elkaar zullen kunnen bevestigen dat je gewerkt hebt (leidinggevende, collega's... ) Getuigenbewijs is ook bewijs. Zou de werkgever in zo'n geval je salaris 'afpakken' dan heeft hij dubbel voordeel: voordeel van je werkprestatie en voordeel van het 'afgepakte' loon. Dat is onredelijk. Mijn antwoord in samenvatting: zolang het niet-klokken een incident betreft en er geen sprake is van bewust handelen om de werkgever schade te berokkenen, moet hij je salaris gewoon blijven betalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100