Een koelkast 64 Kwh. Betekent dit 64000/365/24=7,3 Watt ?

De fabrikant geeft dit jaarverbruik op, het lijkt me zo weinig, of maak ik een fout ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als er is aangegeven dat de koelkast per jaar 64 kwh verbruikt dan klopt het. Zie ook hier (al is jouw koelkast dus erg zuinig): http://www.greenem.nl/columns/2012/01/864/wat-kost-een-koelkast-per-jaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is de aansluitwaarde nog steeds geen 7.3 watt , de koelkast kost namelijk maar af en toe energie.
De koelkast verbruikt alleen stroom als de compressor aanslaat.
De compressor staat niet continu 24 uur per dag aan maar alleen als de bewaartemperatuur boven de ingestelde waarde dreigt te komen. Eenmaal de ingestelde bewaartemperatuur is bereikt dan slaat de compressor weer af.

Afhankelijk van de ingestelde bewaartemperatuur en de buiten omgevingstemperatuur zal de koelkast meer of minder vaak aanslaan.

De fabrieksopgave over het jaarverbruik is het verbruik onder ideale omstandigheden:

- Koelkast gemiddeld gevuld, bewaartemperatuur +7 graden Celsius, omgevingstemperatuur koelkast 18 tot 20 graden Celsius.
-De plaats van de koelkast speelt daarbij ook een belangrijke rol, niet te dicht tegen de muur aan en niet omgeven door ander meubilair maar volledig vrijstaand en niet in direct zonlicht.

Je moet je berekening dus aanpassen naar het aantal intervallen en tijdsduur per 24 uur dat de koelkast daadwerkelijk 'draait'.