Hoe kan ik het beste onze gezamenlijke financiën in kaart krijgen?

Gezien de "crisis" willen we onze inkomsten en uitgaven in kaart krijgen.
We hebben grotendeels al in kaart wat we per maand kwijt zijn aan vaste lasten. Echter 1 van ons ontvangt salaris per maand en de ander per 4 weken.
Dat laatste is best vervelend. We willen eigenlijk alles op 1 "hoop" doen ipv verschillende rekeningen maar hoe kunnen we dat als beste doen en vanaf welk moment moeten we dat in laten gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
maand salaris maal 12 en vier week salaris maal 13 allebei delen door 52 heb je week salarissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Handiger is per maand ronron: dus 4weeksalaris vermenigvuldigen met 13 en delen door 12.
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle is ook een goed idee

Antwoorden (3)

Het is een idee om samen jullie uitgaven en inkomsten van elkaars rekening op een gezamelijke lijst te zetten. Deel deze in op maanden en jaren.

Kijk na enige tijd of het de moeite waard is om een gezamelijke betaalrekening te openen. Let erop dat er zo min mogelijk rood wordt gestaan en bespreek samen de situatie wanneer dat wel gebeurt.

Op zich kun je beginnen zodra je het hier samen over eens bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien biedt een financieel huishoudboekje wel een goede uitkomst.

Lees het artikel maar eens op -
http://www.50plusplein.nl/Financieel/art/12089/offline-huishoudboekje-favoriet-om-veiligheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het ook van belang is om na te gaan, wat er allemaal van die hoop betaald moet worden, alleen de vaste lasten of ook andere uitgaven als kleding?
Ik ga er even van uit dat jullie alleen de vaste lasten van die hoop betalen en elke jaar beiden een gelijke bijdrage aan deze hoop doen.
Je hebt natuurlijk meerdere mogelijkheden. Je deelt de verwachtte maandelijkse kosten (+ een beetje extra voor het geval dat) gewoon door 2 en elk betaalt maandelijks dit deel. Dit is wel het makkelijkst omdat de meesten kosten ook per maand betaald worden. Hierdoor hou je het meeste overzicht.
Ik weet niet hoe goed of slecht jullie uitkomen met het salaris. Maar voor de 4-weken verdiener, zal de 2 bijdrage gedaan moeten worden voor het 2e salaris gedaan is. En als je elke 4 weken geld overmaakt (jaartotaal delen door 13), zal de maand-verdiener er ook mee te maken krijgen.
Een andere optie is dus om het jaartotaal door 2 te delen. En vervolgens voor de maandverdiener door 12 te delen en voor de 4-wekenverdiener door 13. De een betaald per maand, de ander per 4 weken. Het is wel handig om met een startbedrag te beginnen, zodat een eventueel tijdelijk tekort opgevangen kan worden.

Het is ook handig om een digitaal huishoudboekje te gebruiken, hier kan je gewoon je bankmutaties importeren. Dan heb je een goed overzicht.
Bronnen: