Mag een werkgever vragen naar de reden voor verlof?

Ik heb voor over 2 weken verlof aangevraagd.
Mijn werkgever vraagt om de reden, mag hij dat volgens de privacy wet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij mag dat vragen, ja natuurlijk. Jij hoeft echter geen reden op te geven. Je hebt gewoon recht op die dagen. Je maakt je werkgever wel nieuwsgierig, juist als je geen antwoord geeft.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
zie het als een gelegenheid om een mooi verhaal op te hangen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagt hij niks is het gebrek aan belangstelling . Mogelijk vraagt hij het uit belangstelling mogelijk of het niet een gelegenheid is waar vrij voor krijgt zo als een huwelijk , getuige zijn of cosmetische ? Maar ook het belang af te wegen indien er meer collega's vrij vragen op het zelfde moment . Indien je het niet prettig vind is het aan jou te zeggen ik hou dat liever Prive . Maar dan niet mopperen dat hij je collega wel vrij geeft die zorg verlof op wil nemen ivm zieke moeder . Ja privacy kan in de knel komen bij passende informatie , het is aan jou daar de juiste woorden voor te kiezen of een leugentje voor best wil te lanceren :)

Antwoorden (3)

Officieel mag je weigeren te antwoorden. Ik vermoed dat jouw verlof ongelegen komt en hij het liever zou weigeren en nu van jou wil weten of dat jou niet in de problemen zou brengen. In dat geval is antwoorden natuurlijk beter. Maar volgens de regeltjes hoef je voor normaal verlof (vakantiedagen) je werkgever geen verklaring te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je werkgever heeft heeft het recht dit te vragen. Dit om te beoordelen of je wel of niet vrij krijgt. De bezetting die je werkgever nodig heeft om het werk te laten doen is daar mede bepalend voor. Je hoeft niet te antwoorden.
ronron1212
10 jaar geleden
Als het gaat om vakantieverlof mag hij het vragen maar je hoeft daarop niet te beantwoorden. ("Gewoon, vakantie" is al genoeg). Het zijn immers je eigen dagen. De werkgever bepaalt uiteraard of hij het verlof goedkeurt, rekening houdend met het bedrijfsbelang.

Het wordt anders bij buitengewoon verlof (doorbetaald verlof zonder inhouding van vakantiedagen). Hiervoor moet bewijs kunnen worden geleverd om de rechtmatigheid van het verzoek te kunnen vaststellen (huwelijken, uitvaarten e.d.)
Computoon