Mag een werkgever vragen naar de reden voor verlof?

Ik heb voor over 2 weken verlof aangevraagd.
Mijn werkgever vraagt om de reden, mag hij dat volgens de privacy wet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Officieel mag je weigeren te antwoorden. Ik vermoed dat jouw verlof ongelegen komt en hij het liever zou weigeren en nu van jou wil weten of dat jou niet in de problemen zou brengen. In dat geval is antwoorden natuurlijk beter. Maar volgens de regeltjes hoef je voor normaal verlof (vakantiedagen) je werkgever geen verklaring te geven.

Je werkgever heeft heeft het recht dit te vragen. Dit om te beoordelen of je wel of niet vrij krijgt. De bezetting die je werkgever nodig heeft om het werk te laten doen is daar mede bepalend voor. Je hoeft niet te antwoorden.

Als het gaat om vakantieverlof mag hij het vragen maar je hoeft daarop niet te beantwoorden. ("Gewoon, vakantie" is al genoeg). Het zijn immers je eigen dagen. De werkgever bepaalt uiteraard of hij het verlof goedkeurt, rekening houdend met het bedrijfsbelang. Het wordt anders bij buitengewoon verlof (doorbetaald verlof zonder inhouding van vakantiedagen). Hiervoor moet bewijs kunnen worden geleverd om de rechtmatigheid van het verzoek te kunnen vaststellen (huwelijken, uitvaarten e.d.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100