Ik heb een paar dagen rood gestaan. Betaal ik hier rente over?

Ik heb een spaar- en betaalrekening. Op mijn betaalrekening kan ik in principe niet rood staan, maar toen ik net mijn rekening bekeek stond ik meer dan €1500 rood. Mijn collegegeld was afgeschreven. Op mijn spaarrekening stond genoeg om dit weer recht te trekken, dat heb ik dus ook meteen gedaan.
Ik heb nu dus een paar dagen rood gestaan (ik heb geen aankopen gedaan in die tijd, dus ik kon het niet eerder ontdekken zonder op mijn rekening te kijken).
Nu vraag ik me af: betaal ik rente over deze dag of 5 dat ik rood stond en hoe kan het dat ik rood stond terwijl ik heb aangegeven dat ik niet rood wil kunnen staan. Komt dat doordat ik nog genoeg op mijn spaarrekening had staan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier lopen een aantal dingen door elkaar heen! Idd. kun je als klant bij een bank ervoor kiezen dat je niet rood wil staan op je rekening courant (betaalrekening). Maar meestal is het toch de bank die bepaalt of je rood mag staan of niet. Als klant kun je bij je bank als faciliteit een geoorloofde roodstand aanvragen. De bank beoordeeld dan of je deze vorm van lenen, want dat is het, wordt toegestaan. Het overigens de duurste vorm van lenen bij een bank, rente vergoedingen van rond de 16% (effectief p.jr.) over het uitstaande bedrag vinden ze heel normaal. Het hebben van een ruim spaartegoed bij de zelfde bank mag nooit een criterium voor de bank zijn om de klant ongevraagd en tegen zijn wil in het rood te laten komen door een betaling vanaf de betaalrekening uit te voeren waar op dat moment onvoldoende saldo op staat. Soms wil de bank echter, bij wijze van (dure) service aan de klant, betalingen met een hoge prioriteit toch afschrijven van een betaalrekening waar onvoldoende saldo op staat en waar geen roodstandfaciliteit voor is afgegeven. Het gaat dan meestal om incassomachtigingen waarvoor de klant aan de incasseerder dan toestemming heeft gegeven. (denk aan huur, gas en licht, ziektekostenverzekeraars e.d.) De basis hiervoor ligt dan in het verleden van de klant en zijn/haar continuïteit in regelmatige inkomsten op de betaalrekening bij de bank. De bank besluit dan 'in al haar goedheid' dat ze de incasso dan toch wel wil 'voorschieten'. Of je met deze 'service' blij moet zijn is een tweede, uiteindelijk betaal je wel een hoge rentevergoeding over de ontstane roodstand. Als je het niet eens bent met de afschrijving die ervoor gezorgd heeft dat je toch rood bent komen te staan, dan moet je zeker protesteren bij je bank. Je mag eisen dat zij zich houden aan de overeengekomen afspraken. De opgelopen rente schade die je nu zou moeten betalen over de periode dat je rood hebt gestaan, daarvan kun je verlangen dat de bank die nu voor haar rekening neemt, je hebt immers niet toegestaan om uberhaupt rood te kunnen staan... Neem hiervoor contact op met de klantenservice van je bank en leg ze dat maar voor. Als je het heel indringend brengt dan zal je het makkelijk winnen en zul je je renteschade probleemloos vergoed krijgen. Een bank zit niet te wachten op negatieve reclame. Maar verwacht dan ook wel dat de bank daarna geen enkele betaling meer zal uitvoeren zodra je saldo daardoor in de min komt.

Je bent zelf verantwoordelijk om te zorgen dat je niet rood staat je weet dat je college geld moet betalen en dus genoeg geld op je rekening moet hebben. Je zult aan het eind van de maand zien dat je wat rente hebt betaald omdat de bank dit in mindering brengt op je betaal rekening.

Meestal wel, maar dit ligt aan je bankproduct (studentenrekening, betaalrekening etc) de meeste banken hebben een gratis of goedkoop nummer, bel ze even, dan weet je het zo

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100