Ik heb een eenmanszaak & heb opdracht bij een bedrijf die reiskosten dekt. Hoeveel reiskosten mag ik in rekeningbrengen? (Ik ga met de trein)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je daar in je contract niets over hebt afgesproken, bereken je de werkelijk gemaakte kosten. Je hoort (als je je factuur opstuurt of afgeeft) daar een overzicht bij te geven. Dus bijvoorbeeld je papieren kaartjes, of een lijstje met dagen en ritten en het bedrag per rit. Als je korting krijgt, hoeft de opdrachtgever jou dus ook minder te betalen.

Niet vergeten om je kortingskaart gedeeltelijk af te trekken van de belasting. Gedeeltelijk, omdat je er vast ook privé van gebruikmaakt. Zorg dat je daarbij een redelijke inschatting maakt, dus dat je eens een maandje bijhoudt hoeveel je voor je opdrachten reist, en hoeveel privé.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de toevoeging van je vraag: je maakt dus meer winst.

Er zit 6% btw op je treinkaartjes (al staat het er niet op vermeld, dat moet je zelf even uitrekenen: dus delen door 106 en dan vermenigvuldigen met 6). Je geeft dat dus op bij je omzetbelasting, dan krijg je het terug (of wordt het in mindering gebracht op wat je moet betalen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet je zelf weten, je bent immers eigen baas. Je moet wel de afweging maken of het nog redelijk is en dat je opdrachtgever niet op zoek gaat naar een andere baas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag de werkelijke kosten declareren. Zorg dat je een persoonlijke Ov-chipkaart hebt. Als je dan op internet een account maakt (ov-chipkaart.nl) kun je de zakelijke reizen aanklikken en je krijgt een PDF als overzicht. Staat heel professioneel en kun je zo bij je declaratie doen; het totaalbedrag, b.v. per maand, is al berekend.