mag een stichting ALLEEN voor goede doelen worden opgericht? mag een stichting ook worden gebruikt om via crowdfunding een bedrijf te financieren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Commerciële stichtingen bestaan ook, niet alleen 'goede doelen stichtingen'. Ik voorzie echter problemen rond Burgerlijk Wetboek 2, artikel 285 lid 3. Is het verstrekken van een uitkering aan een ondernemer om er zijn bedrijf mee te financieren als doel van de stichting ideëel of sociaal? Naar mijn mening niet. Raadpleeg een notaris.

"Artikel 285
1.
Een stichting is een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, welke geen leden kent en beoogt met behulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te verwezenlijken.

2.
Indien de statuten een of meer personen de bevoegdheid geven in de vervulling van ledige plaatsen in organen van de stichting te voorzien, wordt zij niet uit dien hoofde aangemerkt leden te kennen.

3.
Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben. "
Computoon
10 jaar geleden
Een stichting mag gewoon geen winst oogmerk hebben. Dus nee... Dat mag niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dat mag wel maar die winst moet naar een ideeel of sociaal doel gaan en mag niet naar de oprichters gaan.