Ik ben 55 jaar,wil definitief verhuizen naar het buitenland,kan ik mijn pensioen uit laten betalen?

heb ik recht om mijn pensioen geld uit te laten betalen en mee te nemen naar het buitenland waar ik definitief ga wonen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Als dit kan, hoe ga ik te werk? wat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Nee je pensioen wordt pas uit betaald als je 65 bent en dan ook nog per maand. Alleen zeer kleine tegoeden bij een pensioenfonds mogen worden afgekocht.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet helemaal goed gegaan met de link, ik had gezocht op pensioen, dus ik ging ervan uit dat dit over het pensioen ging, ik zal de volgende keer beter opletten. Wel fijn dat even een reactie hebt geplaatst, bedankt dus en een plus voor je antwoord.
In principe kan dat, raadpleeg daarvoor je pensioenverzekeraar. In alle gevallen wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald, dus geen 'bedrag in één keer'. (Afkoop kan alleen bij kleine pensioenen, daar zijn regels voor.)

Wettelijk zijn er geen beperkingen voor de ingangsdatum van het pensioen, er is dus geen minimum pensioenleeftijd. Door het pensioen eerder te laten ingaan, zal het lager zijn als gevolg van minder jaren opbouw en een langere uitkeringsduur. Dit pensioen dient levenslang te worden uitgekeerd. Daarnaast betaal je in de jaren voor je pensioendatum meer belasting dan erna. Dit betekent dat het netto te besteden inkomen lager is.

Bij ABN Amro geldt bijvoorbeeld:

"Normaal gaat u met pensioen als u 65 bent. U kunt echter al vanaf uw 57e met pensioen gaan. U ontvangt dan wel een lagere pensioenuitkering. Wij moeten u namelijk langer pensioen uitbetalen.
Let op! Als u uw pensioen vóór uw 60e laat uitkeren, dan mag u daarnaast niet werken van de belastingdienst. Doet u dat wel dan wordt uw pensioenuitkering in zijn geheel belast. Daar bovenop moet u nog een revisierente van 20% betalen.Na uw 60ste mag u wel bijverdienen."

En Nationale Nederlanden stelt:
"Een vuistregel is dat u voor ieder jaar dat u eerder stopt met werken, 7% pensioen inlevert. Het pensioen eerder in laten gaan is dus alleen interessant als u al veel pensioen heeft opgebouwd. "

Toegevoegd na 32 minuten:
Dus het antwoord in samenvatting:
- ja, je kunt je pensioen eerder laten uitbetalen (zie voorschriften pensioenverzekeraar) maar
- nee, dat kan niet in een bedrag ineens. Afkoop is een uitzondering maar dat kan alleen bij pensioenen tot maximaal € 451,22 (2013) per jaar vanaf de pensioengerechtigde leeftijd. Het initiatief voor afkoop ligt bij de pensioenuitvoerder.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ook in het buitenland kun je je pensioen laten uitbetalen. Je pensioenfonds of de verzekeraar kan wel eisen stellen aan de bankrekening waarnaar het pensioen wordt overgemaakt.
Ook zal de pensioenuitvoerder je van tijd tot tijd vragen een bewijs te sturen dat je nog in leven bent.
Het pensioen wordt vanuit Nederland uitgekeerd. (Alleen als je in het buitenland gaat werken kan het onder onder voorwaarden mogelijk zijn het pensioenkapitaal over te dragen naar het
buitenland).
Computoon