Klopt het dat je geen tegemoetkoming voor buitenschoolse opvang krijgt als je partner langdurig opgenomen is?

De partner van een bekende gaat jaarlijks 5 tot 9 maanden in opname ivm bipolariteit (manische depressie). Mijn bekende heeft dan dus in zijn eentje de kinderen (basisschool). Dit naast 50 uur werk (incl reistijd) per week en het complete huishouden. De zieke partner heeft geen baan.
Noodzakelijkerwijs gaan de kinderen dan naar de buitenschoolse opvang.

Als twee ouders werken krijgen zij van de overheid een tegemoetkoming in de -forse- kosten van de opvang.
In dit geval zegt de Belastingtelefoon echter dat er daarop geen recht bestaat. Dit omdat de tegemoetkoming slechts geldt als beide partners werken en dat is hier niet het geval. Om dezelfde reden loop je vast bij de digitale aanvraag.

Dit lijkt me erg onredelijk. Du klopt dit eigenlijk wel? Of kan bij een opgenomen partner toch wel BSO-tegemoetkoming worden verkregen?

10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

"Als u of uw partner niet werkt of re-integreert naar werk, komt uw gezin niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Toch kan het soms in het belang van u of uw kind zijn om gebruik te maken van kinderopvang. U kunt dan op basis van sociaal-medische indicatie (smi) een tegemoetkoming krijgen voor kinderopvangkosten van uw gemeente. Vraag hiernaar bij uw gemeente."

En als je op de link klikt bij 'sociaal-medische indicatie' verschijnt de tekst:

"Ik heb kinderopvang nodig om sociale of medische redenen

Hebt u om sociale of medische redenen (bijzondere) kinderopvang nodig? En krijgt u geen kinderopvangtoeslag, omdat u niet aan de voorwaarden voldoet? Dan kunt u misschien van de gemeente een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang krijgen. Gemeenten hebben hier een speciaal budget voor. Vraag bij uw gemeente naar de voorwaarden.

Voorbeeld

U werkt niet en u krijgt ook geen bijdrage van UWV of de gemeente, maar u bent door ziekte of een handicap niet zelf in staat om voor uw kinderen te zorgen. Dan hebt u geen recht op kinderopvangtoeslag. Misschien kunt u dan wel van de gemeente een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang krijgen."

Contact opnemen met de gemeente dus met de vraag of je uit die 'pot' geld kunt krijgen.
Computoon
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
De gemeente (WMO) zegt dat het gezin genoeg geld heeft om de opvang te betalen omdat ze boven bijstandsnivo zitten. als de man het niet meer trekt kan hij 50% van de kosten van 1 uur huishoudelijke hulp krijgen. Dat moet dan wel wit en dat kost min €20 per uur.
Poet
10 jaar geleden
Dat is: 1 uur per week.