zijn notulen van een bestuursvergadering van een stichting altijd inzichtelijk te krijgen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik werk bij een stichting en krijg nooit de notulen van de bestuurvergadering te zien. Zijn deze in te zien als ik daar om vraag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
ronron1212
10 jaar geleden
wat bedoel je met inzichtelijk te krijgen
ronron1212
10 jaar geleden
Daar heb je als werknemer toch ook niets mee te maken. Is bij een ander bedrijf ook niet zo.
Pieter2011
10 jaar geleden
Ach, er zijn bedrijven die na een bestuursvergadering een besluitenlijst openbaar maken, b.v. via intranet.
Maar echt gebruikelijk is het niet. Wel is het gangbaar dat een Ondernemingsraad zulke verslagen krijgt toegestuurd. Die zal dan met name de 'voor het personeel relevante punten' eruit halen en die onderwerpen agenderen voor het periodiek overleg met de bestuurder.

Antwoorden (1)

Je bedoelt waarschijnlijk of ze ter inzage moeten liggen.

Nee. Een stichting heeft geen leden.

Tenzij de statuten anders bepalen, is het bestuur geen rekening en verantwoording aan anderen schuldig. Overigens zijn het openbaar ministerie en de rechtbank bevoegd in bijzondere gevallen het stichtingsbestuur te controleren en zelfs tot ontslag van stichtingsbestuurders over te gaan.

Toegevoegd na 14 minuten:
En naar aanleiding van de toevoeging aan de vraag:
Nee, ook dan heb je er geen recht op ze in te zien (tenzij iets anders in de statuten staat). Vragen staat je natuurlijk altijd vrij.

Zo vreemd is het niet, dat ze niet ter inzage liggen. De notulen van het directieoverleg van een groot bedrijf liggen voor het personeel ook niet ter inzage.
Computoon