Hoe wordt de hoogte van een wia uitkering vastgesteld?

In oktober 2010 ben ik door reorganisatie mijn baan verloren. Van de vertrekpremie heb ik een jaar onbetaald verlof genomen. In oktober 2011 weer gaan werken via uitzendbureau. In februari 2012 is er bij mij een ernstige hartkwaal ontdekt waardoor ik niet meer kan werken. Ben op dit moment volledig arbeidsongeschikt. Telt het arbeidsverleden van voor 2010 ook mee voor de hoogte van de uitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee.

Hamvraag is: ben je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt verklaard? Voor de IVA (inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten) geldt namelijk geen referte-eis: in dat geval wordt 70% van het laatstverdiende loon (gemaximeerd tot het jaarloon sociale verzekeringen) uitgekeerd tot de pensioengerechtigde leeft

Als je wel volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikt bent verklaard, of gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent verklaard, geldt voor de loonaanvullingsuitkering van de WGA wel een referte-eis: van de 36 weken voorafgaand aan de ziekte moet je minstens 26 weken gewerkt hebben. Hieraan voldoe jij zo te zien niet.

Dit betekent dat je - als er geen recht op IVA bestaat - direct een WGA loonaanvullingsuitkering of WGA vervolguitkering krijgt. Welke van de 2 je krijgt is afhankelijk van de restcapaciteit (100% - % arbeidsongeschiktheid = % arbeidsGEschiktheid = restcapaciteit) en of jij die restcapaciteit voor minstens de helft benut (lees: genoeg inkomen uit arbeid uit die restcapaciteit verdient)

Benut je de restcapaciteit voor 50% of meer dan bedraagt de loonaanvullingsuitkering 70 % x % arbeidsongeschiktheid x salaris (gemaximeerd tot jaarloon sociale verzekeringen)
Benut je de restcapaciteit voor minder dan 50% dan bedraagt de WGA vervolguitkering 70 % x % arbeidsongeschiktheid x het bruto minimumloon

Voorbeeld: ben je 50% arbeidsongeschikt en benut je de restcapaciteit van 50% niet minimaal voor de helft (verdien je niet minimaal 50% van 50% = een kwart van je oude inkomen) , dan wordt jouw uitkering 70% van 50% van het bruto minimumloon = 19.043 x 0,35 = € 6.665,20 bruto per jaar