heb ik recht op een uitkering van de ziekenkas na 3 maanden onbetaald verlof?

Als je 3 maanden onbetaald verlof hebt genomen en nadien ga je terug aan het werk. En in juli kom je te weten dat je zwanger bent (op dat ogenblijk 2 maanden aan het werk na het onbetaald verlof). Heb je dan recht op een uitkering van de ziekenkas? Gedurende heel de zwangerschap? (wij moeten stoppen vanaf het moment dat we weten dat we zwanger zijn). Maar heb ik problemen omdat ik onbetaald verlof heb opgenomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland wel, maar in België??? Vast ook wel, de reden dat je je ziek moet melden bij zwangerschap, zal wel belangrijk genoeg zijn om je toch door te betalen.

Antwoorden (1)

In Nederland krijg je bij zwangerschap 100% doorbetaald (met de kanttekening dat er wel een maximum aan gesteld is). Ook als je ziek bent als gevolg van zwangerschap.
In het geval van dat je een lager salaris hebt genoten wegens ziekte of verlof, in jouw geval dus onbetaald verlof, zal het UWV kijken naar de voorafgaande periode waarin je niet ziek was of verlof had.

In dat kader is een onbetaalde vrije dag per week ook wel interessant. Interessanter dan parttime gaan werken. Als je 1 dag per week onbetaald verlof neemt en je wordt weer zwanger, krijg je voor fulltime een uitkering ipv voor 4 dagen.

Zwangerschap maakt dus niets uit voor je inkomen, zolang je onder het maximale dagloon zit. En dat maximum is ruim € 50.000 bruto per jaar, dus de gemiddelde Nederlander merkt daar ook niets van.

Je krijgt je uitkering gewoon via je werkgever als zijnde salaris. Je werkgever krijgt het vervolgens terug van het UWV.