Als een bedrijf geld nodig heeft voor investeringen (nieuwbouw, meer onderzoek, wat dan ook) en ze kunnen/willen het niet vrijmaken of lenen dan schrijven ze stukjes papier uit. Die kun je kopen en daarmee wordt de koper eigenaar van een heel klein stukje van dat bedrijf. Dat heten aandelen. Daarmee deelt ie ook in de winst, mocht die er komen.
Gaat het goed met een bedrijf dan wordt dat stukje papier meer geld waard.
Op de beurs wordt er gehandeld in dat soort stukjes papier. Aandelen genoemd. Denken mensen dat het goed gaat dan wordt zo'n stukje vaak veel meer waard, dan kan het uit om het te verkopen.
Gaat het heel slecht met een bedrijf dan wordt het veel minder waard. Ook dan willen mensen het wel verkopen. Om minder verlies te maken bijvoorbeeld.
Nou, en dan heb je nog mensen die heel slim zijn, en er zo mee handelen dat zij er zowel met stijgingen als dalingen winst mee weten te maken.
Kortom: zo'n aandeel wordt maar gekocht en verkocht. En dat doen ze op de beurs.
Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen maar dit is wel het principe.

Papier zie je tegenwoordig niet meer op de beurs. het gaat allemaal geautomatiseerd. Maar het principe is nog steeds hetzelfde.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh wel belangrijk: op de beurs wordt gehandeld voor mensen die dat soort papieren hebben door anderen. In het groot. Die handelen dus in feite in stukjes bezit van iemand anders en kopen en verkopen die aan weer anderen. Een soort groothandel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord pluseen.

Andere antwoorden (4)

Ik kan het zo ingewikkeld maken als je wilt maar ik ga proberen het simpel te houden.

Een bedrijf heeft bijvoorbeeld geld nodig, dan kunnen ze op
de beurs aandelen uitgeven tegen een bepaalde prijs (natuurlijk onder bepaalde voorwaarden). De groenteboer op de hoek kan bijvoorbeeld geen aandelen uitgeven.
Even heel simpel: Bedrijf X geeft 100.000 stuks aandelen uit tegen een prijs van Euro 50,-. Wanneer het bedrijf voor het eerst aandelen uitgeven dan heet dit een emissie en kunnen mensen deze aandelen kopen op de beurs.Hierdoor heeft bedrijf X weer geld beschikbaar. De koers van het aandeel kan per dag/minuut schommelen. Dit is o.a. afhankelijk van de vraag en aanbod, de sterkte van het bedrijf, de economie etc.etc.

Wanneer bijvoorbeeld een groot schandaal in de pers zal komen over bedrijf X dan willen minder mensen een aandeel willen hebben van dit bedrijf en zal de koers dalen. Wanneer bedrijf X het heel goed doet en mensen vertrouwen hebben in het bedrijf zal de koers normaal gesproken stijgen.
Je moet je wel realiseren dat tegenover iedere verkoper een koper staat. Wanneer je bijvoorbeeld zelf aandelen hebt van bedrijf X en ze wilt verkopen dan ben je afhankelijk want de koper ervoor geeft. Maar daar zijn ook wel weer trucs voor te verzinnen maar dan gaan we er veel te diep erop in.
Aandelen zijn dus stukjes eigendom van een bedrijf die in waarde kunnen fluctueren door allerlei factoren. En die worden verhandeld (gekocht en verkocht) op de aandelenbeurs. Ik hoop dat ik het hiermee simpel heb uitgelegd.

Mensen die aandelen kopen en verkopen doen dit natuurlijk met als doel hiermee geld te verdienen. Dus verkopen tegen een hogere prijs dan voor het aandeel is betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh?
Echt in Jip en Janneke taal zou ik zeggen:

De meneer bij de bank heeft teveel centjes geleend aan allemaal mensen. Maar de bank had helemaal niet zoveel centjes en heeft dat niet verteld aan zijn baas en toen vorig jaar de leugen uit kwam, raakten heel veel mensen hun geld en huis kwijt waardoor centjes minder waard is geworden.

Zoiets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op de vraag staat op Wikipedia. Zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm , kun je het vertalen in Jip en Janneke taal ?