waar is het geld in de periode bij overboeken tussen verschillende banken maar met dezelfde rekeninghouder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De rekeninghouder is niet van belang, maar in principe beschikt de bank ten alle tijde over jouw geld. Eigenlijk is 'jouw geld' gewoon een bewijsje dat jij wat van ze tegoed hebt.
Nadat de banken gecommuniceerd hebben, zal de bank 'in principe' jouw geld overdragen, alhoewel dit in de praktijk meer denkbeeldig is. Het gaat in werkelijkheid om tegoeden.
Zodra de 2de bank verwerkt heeft dat ze geld kregen van de eerste bank, zullen ze jou meer tegoed geven.

Maar praktisch gezien is het geld ten alle tijde in bezit van 1 van de 2 banken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus in periode bij overboeken heb je niks 'te goed' van geen bank? :)
Bij bank A heb je geen tegoeden meer en bij bank B nog niet.
Rara wie er in die periode met de rente er van door gaat.... (Of niet betalen aan wie ze wat tegoed hebben.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom, in principe zeg ik ook: de banken hebben ten alle tijde het geld, maar tijdelijk heb je inderdaad 'geen tegoed' omdat de banken het nodig vinden er "enige tijd" over te doen. In feite bepalen de banken wanneer jij tegoed hebt en wanneer niet. Inderdaad verdienen de banken hier wat aan, dat is logisch.
Het geld is dan bij de bank. Al die overboekingen bij elkaar is dat een enorm bedrag. En wat er minimaal altijd blijft zweven, kan de bank dan weer uitlenen zodat ze weer extra winst kunnen maken. Daarom vinden ook velen dat je daarom niet nog eens extra voor je bankrekening moet betalen. In sommige landen zijn betaalrekeningen dan ook gratis.