Wat kan je vergoed krijgen via het noodfonds van de gemeente?

Er zijn veel dingen gewijzigd de afgelopen jaren. Wat kan je wel vergoed krijgen? bijvoorbeeld eigenrisico ziektekosten? of eigenbijdrage ziektekosten? of voor school? huur kluisje etc.. of andere dingen die ik niet heb benoemd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Bedoel je met noodfonds de bijzondere Bijstand?

Dat verschilt enorm per gemeente, zeker tegenwoordig. Er is een tendens naar meer generiek beleid (zoals langdurigheidstoeslag) en minder specifieke vergoedingen.

Het eigen risico wordt nooit vergoed, daar is het - wat simpel gezegd - nu eenmaal het eigen risico voor. Eigen bijdrages voor medische zaken: verschillend per gemeente. In elk geval bestaat de eis dat je wel een aanvullende verzekering moet hebben, anders ziet men het als verwijtbaar dat je die kosten nu hebt. Soms worden eigen bijdrages wel vergoed, bijvoorbeeld de periodebijdrage van het CAK. Maar tegenwoordig hebben veel gemeentes óf een collectieve zorgverzekering voor Bijstandsgerechtigden (of mensen die daar qua inkomen vlakbij zitten) die ook dit soort dingen vergoed, óf hebben ze een minimaregeling die automatisch die periodebijdrage vergoed. Als het gaat om andere eigen bijdragen, zoals voor zittend ziekenvervoer, orthopedische schoenen of eerstelijnspsychologie, zal het per situatie beoordeeld worden en kan het bovendien heel goed zijn dat in gemeente X geen vergoeding wordt gegeven en in gemeente Y wel.

Het gaat altijd om bijzondere, noodzakelijke kosten die niet te verwachten of te vermijden waren, zoals medische kosten of kosten de je maakt vanwege ziekte of handicap. Naast een medische noodzaak kan er ook een sociale noodzaak zijn, al zijn er in veel van die gevallen weer andere regelingen. Bijvoorbeeld voor gezinnen met kinderen waarbij de kinderen korting kunnen krijgen voor de zwemles, stichtingen die een vergoeding geven voor schoolboeken of een schoolreisje om te voorkomen dat het kind in een uitzonderingspositie komt, etc. Een heel enkele keer worden huishoudelijke apparaten zoals een wasmachine nog wel eens vergoed vanuit de bijzondere bijstand, maar tegenwoordig is dat lang niet zo vanzelfsprekend meer als eerder. Meestal zal men vinden dat je ervoor had moeten sparen (je weet dat een wasmachine een keer kapot gaat) of je verwijzen naar de volkskredietbank (waar je tegen relatief lage rente een bedrag kunt lenen voor dit soort noodzakelijke zaken).

Informeer gewoon eens bij je gemeente. Als jij bijzondere kosten hebt waarvan je denkt dat die vergoed zouden kunnen worden, kun je altijd navragen of daar vergoeding voor mogelijk is. De gemeente zal dan je inkomenssituatie beoordelen, kijken hoeveel spaargeld je hebt en beoordelen of de uitgaven noodzakelijk zijn en of je er echt niet voor had kunnen sparen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Voor het noodfonds van een gemeente geldt over het algemeen dat het een noodzakelijke uitgave moet zijn dat er niet voor gespaard had kunnen worden een noodsistutatie is en dat het niet verwijdbaar is. kijk op internet onder noodfonds en de naam van je gemeente en je treft daar meer info.
ronron1212
10 jaar geleden
Bedoel je met noodfonds de bijzondere Bijstand?

Dat verschilt enorm per gemeente, zeker tegenwoordig. Er is een tendens naar meer generiek beleid (zoals langdurigheidstoeslag) en minder specifieke vergoedingen.

Het eigen risico wordt nooit vergoed, daar is het - wat simpel gezegd - nu eenmaal het eigen risico voor. Eigen bijdrages voor medische zaken: verschillend per gemeente. In elk geval bestaat de eis dat je wel een aanvullende verzekering moet hebben, anders ziet men het als verwijtbaar dat je die kosten nu hebt. Soms worden eigen bijdrages wel vergoed, bijvoorbeeld de periodebijdrage van het CAK. Maar tegenwoordig hebben veel gemeentes óf een collectieve zorgverzekering voor Bijstandsgerechtigden (of mensen die daar qua inkomen vlakbij zitten) die ook dit soort dingen vergoed, óf hebben ze een minimaregeling die automatisch die periodebijdrage vergoed. Als het gaat om andere eigen bijdragen, zoals voor zittend ziekenvervoer, orthopedische schoenen of eerstelijnspsychologie, zal het per situatie beoordeeld worden en kan het bovendien heel goed zijn dat in gemeente X geen vergoeding wordt gegeven en in gemeente Y wel.

Het gaat altijd om bijzondere, noodzakelijke kosten die niet te verwachten of te vermijden waren, zoals medische kosten of kosten de je maakt vanwege ziekte of handicap. Naast een medische noodzaak kan er ook een sociale noodzaak zijn, al zijn er in veel van die gevallen weer andere regelingen. Bijvoorbeeld voor gezinnen met kinderen waarbij de kinderen korting kunnen krijgen voor de zwemles, stichtingen die een vergoeding geven voor schoolboeken of een schoolreisje om te voorkomen dat het kind in een uitzonderingspositie komt, etc. Een heel enkele keer worden huishoudelijke apparaten zoals een wasmachine nog wel eens vergoed vanuit de bijzondere bijstand, maar tegenwoordig is dat lang niet zo vanzelfsprekend meer als eerder. Meestal zal men vinden dat je ervoor had moeten sparen (je weet dat een wasmachine een keer kapot gaat) of je verwijzen naar de volkskredietbank (waar je tegen relatief lage rente een bedrag kunt lenen voor dit soort noodzakelijke zaken).

Informeer gewoon eens bij je gemeente. Als jij bijzondere kosten hebt waarvan je denkt dat die vergoed zouden kunnen worden, kun je altijd navragen of daar vergoeding voor mogelijk is. De gemeente zal dan je inkomenssituatie beoordelen, kijken hoeveel spaargeld je hebt en beoordelen of de uitgaven noodzakelijk zijn en of je er echt niet voor had kunnen sparen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hij heeft het over het noodfonds.
Maar waarom staat je antwoord er twee keer in?