kan ik op non-actief gezet worden tijdens de ziekte-wet?

Ik ben op dit moment in de ziektewet. Via de kantonrechter is mijn ontslag aangevraagd en zo goed als goed gekeurd. Kan mijn werkgever mij voor de uitwerkperiode op non-actief zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (1)

Je werkgever mag je op non-actief stellen met doorbetalend van salaris. Let er wel op dat het geen 'schorsing' genoemd wordt en dat de salarisdoorbetaling benoemd wordt.

Gezien je situatie is de non-actiefstelling waarschijnlijk een verzekering voor je werkgever dat je niet meer terug komt. Als je in de ziektewet zit moet hij er alles aan doen om jou weer aan het werk te krijgen. Sta je op non-actief, dan heeft hij die verplichting niet meer en hoeft hij je ook niet terug te nemen. Tenzij de kantonrechter anders beslist, maar ik begrijp dat die een ontslag al min of meer goedgekeurd heeft. De non-actiefstelling is in dat geval enkel een formaliteit.

Voor de zekerheid kun je het nog even voorleggen aan je rechtsbijstandverzekeraar, met name of aan alle formele zaken omtrent de non-actiefstelling voldaan is.