mag je kopie van een schilderij gebruiken voor een affiche?

voor een lezing worden affiches gemaakt. Een afbeelding van een schilderij van Jan Mankes leek mij passend. Maar mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat mag. 70 jaar na de dood van een artiest worden zijn werken rechtenvrij. Jan Mankes is in 1920 overleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
En de maker van de foto dan? Die afbeelding zelf valt ook onder het auteursrecht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt mij overdreven, anders zou ik ook rechten hebben als ik nu een schermdumpje van deze pagina maak. Maar ik ben wel benieuwd waar je die info vandaan hebt, Pieter. Linkje?
Pieter2011
10 jaar geleden
Geen bron maar een simpel gegeven: bovenstaande afbeelding komt ergens vandaan. Iemand heeft de foto gemaakt. Dat is de auteur van die afbeelding. En iedere fotograaf kan een beroep doen op het auteursrecht, toch?
Pieter2011
10 jaar geleden
En de bronnen, waarin o.a. staat:
'Foto's en schilderijen zijn verschillende mediums, en een mooi uitziend schilderij kan een bleke foto opleveren. Om dat op te lossen, heb je als fotograaf creativiteit nodig. Daarmee kan je foto beschermd zijn'.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/publiekdomein/ http://blog.iusmentis.com/2007/10/25/zijn-fotos-van-schilderijen-auteursrechtelijk-beschermd/