Kan je baas zomaar je arbeidstijden veranderen terwijl er mondelinge afspraken waren?

Mijn man is al een aantal jaren werkvoorbereider bij een Ingenieursbureau. Een kantoorbaan, ongeveer van 8 tot 5. Nu had hij het al een tijd niet zo naar zijn zin en al een aantal keren aangegeven de uitdaging te missen en meer ervaring zou willen in 3-D meten. Nu is het zo dat hij op dinsdag altijd veel vroeger begon, omdat ik dan werk 'smiddags en 'savonds. Dat was een mondelinge afspraak met zijn bedrijfsleider en afgestemd met zijn toenmalige collega's. Begin deze maand werd hem verzocht om bij de directie te komen en die stelde voor dat hij meer zou gaan 3-d meten, dat is uiteraard buiten en daarnaast is dat een andere afdeling. Het leek hem leuk en hij is een aantal keren meegeweest met een collega naar buiten. Vervolgens blijken de werktijden heel anders, veel langer, meer voor eigen rekening etc. Zo'n 2 weken geleden (3 juni) werd hij verzocht weer bij de directie te komen die hem te kennen gaf dat hij voor de andere afdeling ging werken. Zijn plek werd ingenomen door iemand anders (die niet meer buiten kon lopen vanwegen rugklachten) en nu loopt hij dus ineens als maatvoerder (dat was hij vroeger ook) buiten. Hij heeft ook een andere bedrijfsleider nu. Op zich vindt hij het werk heel leuk, alleen het recht dat hij had op de dinsdag wordt afgedaan met 'uw prive kan natuurlijk geen belemmering zijn voor het bedrijf'. Nu moet u weten dat hij thuis is om 15.00 uur normaal op dinsdag en ook dan heel vroeg begint (om 6 uur) om aan de werkweek van 40 uur te komen zoals afge

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Dat hangt oa van zijn contract af. Het grootste probleem dat je nu hebt is dat je man, zoals ik het lees, de wijziging al geaccepteerd heeft en inmiddels bijna een maand bekend is met de nieuwe werktijden.

Staan er in het contract arbeidstijden benoemd? En zo mogelijk nog belangrijker: staat er in dat de werkgever eenzijdig wijzigingen door mag voeren? Als er een wijzigingsbeding in het contract staat, dan moet er een afweging gemaakt worden tussen persoonlijk belang en bedrijfsbelang. Ik kan me voorstellen dat er in de buitendienst sprake is van 'diensten' en dat je man dus niet zomaar weg kan terwijl de rest wel tot 17 uur moet werken. Daarbij was dit een switch die je man wilde. In dat geval weegt het bedrijfsbelang vermoedelijk zwaarder.

Een mondelinge afspraak is overigens wel degelijk rechtsgeldig, maar niet te bewijzen. Het zal altijd jullie woord tegen dat van de werkgever zijn. En helaas is het in dit soort situaties vaak 'slikken of stikken'.