Betaal je belasting wanneer je je loon binnen krijgt of wanneer je het verdiend?

Als je een bedrag binnenkrijgt aan loon van bijvoorbeeld vorig jaar, moet je dan belasting betalen over dit bedrag in dit jaar of het vorige jaar?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal in het jaar van ontvangst

Antwoorden (2)

Alle bedragen die in loon binnenkomen horen op het jaaropgave te staan van de werkgever. Dus die bedragen moet je opgeven. Normaal is de werkgever inhoudingsplichtig en zal ib/pvv afdragen, maar soms krijg je bruto betaald en moet je zelf nog belasting/premies afdragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belasting betaal je altijd over het jaar waarin je geld hebt ontvangen. Dat betekent dat een nabetaling financiëel nadelig kan zijn als je in het jaar waarin je het krijgt dan soms een aanzienlijk hoger inkomen hebt waardoor je in een hogere schijf uitkomt, terwijl je minder belasting had hoeven betalen als je het salaris (of uitkering) had ontvangen in het jaar waarin je er al recht op had. Als dat verschil erg groot is, kan het soms gunstig zijn om middeling aan te vragen bij de belastingdienst.