Hoe kan ik mijn energieverbruik zelf bijhouden?

Ik neem mijn stroom en gas af bij Oxxio. Tot 1 september hadden zij de 'slimme meter' waardbij je zelf je verbruik in de gaten kan houden. Door een nieuwe wetgeving per 1 januari 2012 geven ze deze slimme meter niet meer af. Ik heb het idee dat mijn maandbedrag te hoog is en wil graag weten hoeveel ik verbruik en wat dit per maand kost, zodat ik mijn bedrag kan aanpassen. Weet iemand een manier om dit toch bij te kunnen houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Weer net als vroeger; voor de slimme meter :
gewoon in een schriftje wekelijks of maandelijks je meterstanden bijhouden.
Ik heb nooit een slimme meter gehad en doe het nog steeds zo, en het werkt uitstekend.

Het nieuwe getal min het vorige getal is wat je in die periode verbruikt hebt. Aan de hand van je rekeningen kun je dan zien wat je verbruikskosten zijn. Hou er echter wel rekening mee dat een HEEL groot deel van je rekening vaste kosten zijn voor levering, die met je gebruik niks te maken hebben, plus een onsmakelijk stukje belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de vaste lasten had ik nog niet gedacht...! Goede tip +
gewoon elke maand zelf de meterstanden checken, dan zie je hoeveel kilowatt stroom, en kuub gas je er per maand doorheen jaagt.

een te hoog maandbedrag kan op zich weinig kwaad, alles wat je teveel betaalt krijg je aan het einde van het jaar terug (of ze willen het spreiden over het volgende jaar, maar dan kun je het teveel alsnog direct terug eisen, ik ken iemand die heeft zo zelfs een incasso bureau naar zn energie leverancier gestuurd, om het teveel op te halen..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd dat bij in een spreadsheet (Excel) waarmee ik op de laatste dag van elke maand de meterstanden invoer van GEW. Omdat ik een dubbele meter heb voor avond-, nacht- en weekeindenstroom, geef dat gegevens waarmee je kunt zien of er goed (aan)gestuurd is, vooral met de wasmachine en de vaatwasser.
Tevens komt daaruit het voortschrijdend 12 maandgemiddelde dat het jaarverbruik goed aangeeft, geëgaliseerd voor de verschillen in de maanden en de vergelijking met de gelijknamige maand een jaar eerder.