Worden mijn ouders gekort als ik inwoon? Ik heb zelf een inkomen van 200 euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ouders hebben een inkomen WWB bijstand

Toegevoegd na 2 minuten:
Ouders hebben een inkomen WWB bijstand

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Jouw inkomen van 200 euro per maand is te weinig om gekort te worden op de uitkering van je ouders, dat geldt pas bij een hoger inkomen, let er wel op, als je veel eigen vermogen hebt, spaarrekening, auto en dergelijke worden vanaf 5000 euro ook gekort. Pleeg geen fraude, want er wordt veel controle uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gezinsuitkering in de bijstand
Ouders en inwonende kinderen moeten gezamenlijk 1 uitkering, de gezinsuitkering, aanvragen. Er wordt niet meer alleen gekeken naar de inkomsten van de ouders onderling, maar ook naar die van inwonende kinderen (het huishoudinkomen). Dus ja dat wordt gekort op hun uitkering.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was een voorstel, maar dat is niet doorgegaan. Je mag ook je vrijwilligersbijdrage houden, tot 1500 euro per jaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De huishoudtoets is met terugwerkende kracht afgeschaft per 1 januari 2012.
Nee, jouw ouders worden niet gekort.

Een WWB uitkering is een a a n v u l l i n g op een inkomen.
Niet een basisrecht.
Het is bedoeld voor mensen die niks hebben.

Als er meer inkomen in een gezin is, is er dus minder aanvulling nodig.

Maar omdat het nu ook weer niet helemaal eerlijk werd gevonden om een bijbaantje van een kind daarbij te betrekken valt het toch weer mee:

Het inkomen van thuiswonende kinderen wordt niet verrekend met de bijstandsuitkering die een ander gezinslid ontvangt. Als er meer volwassenen in uw huishouden zijn, dan krijgt u minder bijstand per persoon. Dit voorkomt een opeenstapeling van uitkeringen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/krijg-ik-een-lagere-bijstandsuitkering-als-ik-andere-inkomsten-heb.html