Hoe weet ik hoeveel kWh ik jaarlijks verbruik? (Eneco energie tarieven)

Bij de test van Eneco wordt gevraagd hoeveel kWh ik per jaar verbruik, zodat ze een schatting kunnen maken van de prijzen. Ze zeggen zelf dat 1500kWh per jaar gemiddeld is voor een "gezin" van 1 persoon.

Hoe weet ik wat ik exact verbruik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gezien je leeftijd van 20 jaar zul je net op jezelf wonen. Dit maakt het lastig dit te bepalen omdat je geen resultaten hebt uit het verleden.
Kijk maandelijks in je meterkast en noteer hoeveel stroom je hebt verbruikt. Hieruit kun je een schatting maken hoeveel je daadwerkelijk gaat gebruiken in de toekomst. Let wel op dat je in de wintermaanden vermoedelijk meer gaat verbruiken. Het is dan kouder dus mogelijk gebruik je een electrische verwarming. Ook de kerst valt in deze periode waardoor je kerstlampjes gebruikt maar er wordt in deze maanden ook meer stroom verbruikt omdat de lampen meer aanstaan en/of je door het koude weer meer tv ed gebruikt.

Exact is het niet te zeggen maar een schatting van je verbruik in een bepaalde periode kun je controleren door geregeld de meter in de gaten te houden. Ieder persoon is anders en verbruikt dus op een andere manier stroom. Mensen met een baan van 60 uur verbruiken over het algemeen minder stroom dan mensen met een baan van 28 uur en daardoor meer thuis zijn.
De site geeft over het algemeen een maatstaaf die je niet gaat behalen op het eind van het jaar krijg je dan meestal geld terug
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om iemand van 20: vraag dan vooral naar het gebruik van computers, tv etc. Heb je al die apparaten altijd tegelijk aan, laat je je pc de hele nacht aan, heb je er twee? Vraagsteller geeft aan dat 1500 gem is voor een éénpersoonshuishouden. Tel daar voor de veiligheid wat bij op als het een student is met een flink pc gebruik alle nachten en in het weekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Ik hoopte dat ik dat op een bepaalde manier kon berekenen of iets. Ik woon nog niet op mezelf. Ik probeerde juist de kosten te berekenen zodat ik voorbereid ben. Op dit moment gaat dat moeilijk omdat mijn moeder de tv dag en nacht aan heeft staan en haar PC is ook niet bepaald energie vriendelijk. @Pelle : Klopt. Ik ben een student. Ik gebruik een laptop die elke dag alleen overdag aanstaat. Mijn tv is tevens mijn tweede monitor, en die staat dus precies even lang aan. Verder heb ik eigenlijk alleen een 40W lamp en wat opladers van tablets / telefoons.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kun je het beste via een forum vragen naar mensen in dezelfde situatie maar dan nog, je moet wel weten hoe je kookt (electrisch of niet) en je kamer verwarmt (electrisch of niet). Ga gewoon uit van die 1500.

Andere antwoorden (1)

Door op je jaarafrekening te kijken van Eneco. Neem de afgelopen 3 jaar om een gemiddelde te bepalen. De jaarafrekening kun je ook van de Eneco website halen.
paulus811