wat is het minimumloon voor een oproepkracht?

Wat is het minimumloon voor een oproepkracht van 31 jaar oud?
Heb ik recht op uitbetaling van ingeroosterde uren bij ziekte?
Heb ik recht op zowel vakantiedagen alsook vakantiegeld?
Moet mijn werknemer verplicht de vakantiedagen/-geld specificeren op het loonstrookje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het minimumloon is hetzelfde als voor een werknemer van 23 jaar oud: euro 1469,40 per maand (fulltime). Dit levert de volgende (indicatieve!) minimumuurlonen op: eur 9,42 bij een 36-urige werkweek, eur 8,92 bij een 38-urige werkweek en euro 8,48 bij een 40-urige werkweek.

Ziekte? Gevolgen hangen af van soort oproepcontract.
"Bij een oproepcontract met voorovereenkomst bent u niet verplicht te komen als de werkgever u oproept.
U wordt ziek tijdens een oproepperiode: uw werkgever betaalt u minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
U blijft na afloop van een oproepperiode ziek : als uw oproep is afgelopen, is ook uw tijdelijke arbeidscontract afgelopen. Uw werkgever hoeft u dan geen loon meer te betalen. U kunt misschien een ziektewetuitkering krijgen. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij UWV.
U bent ziek buiten een oproepperiode: op het moment dat u ziek wordt, heeft u geen arbeidscontract. U krijgt dus geen loon. U heeft wel recht op een ziektewetuitkering als u ziek wordt binnen 4 weken nadat uw laatste arbeidscontract is afgelopen.

Bij een nul-urencontract bent u verplicht te komen als de werkgever u oproept.
U wordt ziek tijdens een oproepperiode: u krijgt minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
U blijft na afloop van een oproepperiode ziek: u krijgt alleen betaald voor de uren die u heeft gewerkt. Zolang uw arbeidscontract duurt, heeft u geen recht op een ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.
U bent ziek buiten een oproepperiode: in de periode waarin u niet wordt opgeroepen, heeft u geen recht op doorbetaling van het loon. Zolang uw arbeidscontract nog duurt, heeft u ook geen recht op ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV."

"Volgens de wet heb je per jaar recht op minimaal viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week aan vakantie-uren. Als je dus gemiddeld 8 uur per week werkt, heb je recht op minimaal 32 uur vakantie per jaar. Per maand bouw je dan 2,6 uur vakantie op (32 uur gedeeld door 12 maanden). "

Verder is er recht op 8 procent vakantietoeslag over het overeengekomen brutoloon."

Vakantietoeslag moet op de loonstrook worden gespecificeerd.
Computoon