Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er Pro Deo advocaten in Oostenrijk?

Ik ben op zoek naar een Pro Deo advocaat (werkend op toevoegingsbasis dus) in Oostenrijk. Ik weet dat ik recht heb op toevoeging, maar ik kan op geen enkele website online vinden of de gevonden Oostenrijkse advocaten op toevoegingsbasis werken. Is dit wel mogelijk in Oostenrijk? En zo ja, is kent iemand een Oostenrijkse advocaat die hij/zij kan aanbevelen? (of een website met Pro Deo advocaten in Oostenrijk?)

Ik heb naar een aantal advocaten gemaild en gebeld en kom steeds van een koude kermis thuis..

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een pro-deo-advocaat in Oostenrijk heet een Verfahrenshilfeanwalt (in een civiele zaak) of een Verfahrenshilfeverteidiger (in een strafzaak).
Het hangt er dus erg van af waarvoor je een advocaat nodig hebt.

Als je zelf beschuldigd wordt, krijg je een advocaat toegewezen. Je wordt echter wel geacht daar naar draagkracht voor te betalen.

Als je op andere gronden recht op een pro-deo advocaat denkt te hebben, moet je daarvoor een aanvraag indienen.

"Der Antrag auf Verfahrenshilfe kann beim nächstgelegenen Bezirksgericht gestellt werden. Verwenden Sie dafür das Formular "Antrag auf Bewilligung der Verfahrenshilfe". Seit 1. Jänner 2013 können Verfahrenshilfeanträge – im PDF-Format – auch online an die Gerichte übermittelt werden. "

Ook hier geldt trouwens dat wanneer binnen 3 jaar na beëindiging van de zaak je financiën verbeteren, je alsnog een rekening kunt verwachten voor de gemaakte kosten.
In de eerste link vind je erg veel informatie over de gang van zaken rond het advocatengebeuren.