Ik ben in november 2011 ziek geworden. In augustus 2012 met pensioen gegaan. Heb ik recht op vakantiedagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de opbouw van vakantiedagen gaat door tijdens ziekte. Daarover is de wet per begin 2012 gewijzigd.

"Opbouw en opname van vakantie bij ziekte

Voorheen was de opbouw van vakantiedagen bij langdurig zieke werknemers beperkt tot het laatste zes maanden. De wetgeving, die op 1 januari 2012 is ingegaan, zorgt er voor dat werknemers die langdurig ziek zijn recht houden op hetzelfde aantal vakantiedagen als niet-zieke werknemers. Deze wijziging is noodzakelijk geworden door uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen.

De volledige vakantieopbouw bij ziekte geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. In een arbeidsovereenkomst of cao kunnen andere afspraken staan over eventuele extra vakantiedagen. Die worden ook wel bovenwettelijke vakantiedagen genoemd."
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Toen je met pensioen ging, kwam een einde aan de arbeidsovereenkomst. Op dat moment hadden alle, nog niet opgenomen maar wel opgebouwde vakantiedagen tot aan de pensioendatum uitbetaald moeten worden.

Tot 2012 was er een wet dat zieken slechts in de laatste zes maanden van hun ziekteperiode vakantiedagen opbouwden. Die wet bleek in strijd met een Europese richtlijn en werd gewijzigd. Vanaf 1 januari bouwt iedereen normaal vakantiedagen op, ook bij ziekte. Als je fulltime werkte tot het ziektemoment heb je voor 2012 recht op 7/12 (namelijk januari t/m juli) * 20 werkdagen = 11,7 dagen. Die regeling geldt niet met terugwerkende kracht, dus '2011 doet niet meer mee'.

Maar als de voormalige werkgever een gunstigere regeling had voor de opbouw van de vakantiedagen tijdens ziekte dan de wettelijke (zie bijv. arbeidsovereenkomst of CAO) dan gaat die gunstige regeling natuurlijk voor.
Computoon