Mag de gemeente 2 mensen aan het werk zetten,met behoud van uitkering?

Hallo
Ik heb sinds kort een uitkering van de gemeente.Wij solliiteren 20 keer in de week, nu moeten mijn man en ik verplicht naar caparis voor 36 uur per week.met behoud van onze uitkering 1222 euro per maand.Hoe is dit in godsnaam mogelijk,wat oneerlijk.We willen wel werken maar er is bijna geen werk.we hebben 2 schoolgaande kinderen 7 en 8 jaar oud,wie gaat daarvoor zorgen,we moeten dinsdag 8.15 uur ons melden.en de kinderen zijn om 12 uur vrij.Ik zit met me handen in het haar,als we niet komen word onze wwb beeindigd. Wie weet antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Gemeenten krijgen van de rijksoverheid twee budgetten: een inkomensdeel en een werkdeel. Uit het inkomensdeel moeten de uitkeringen worden betaald. Uit het werkdeel moeten de re-integratie-activiteiten worden betaald. Het werkdeel valt vanaf 2009 onder het zogenoemde participatiebudget. De budgetten worden jaarlijks in september definitief vastgesteld.
Gemeenten dienen zelf eventuele tekorten op die budgetten aan te vullen. Daar staat tegenover dat overschotten op het inkomensdeel in de gemeentekas vloeien. Het is dus zaak voor gemeenten om zo weinig mogelijk instroom in de bijstand te hebben, en zo veel mogelijk uitstroom.
Als het werkdeel niet volledig of onrechtmatig wordt besteed vordert het ministerie het niet - of onrechtmatig bestede deel van de gemeente terug.

Bent u een alleenstaande ouder met één of meer kinderen jonger dan vijf jaar? U hoeft dan niet te solliciteren als u dit niet wilt. U kunt dan een ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht aanvragen bij uw gemeente. Deze ontheffing duurt maximaal vijf jaar en in deze periode moet u wel verplicht scholing volgen zodat u na de ontheffing van de arbeidsplicht weer snel een betaalde baan kunt vinden. Krijgt u deze ontheffing van de arbeidsplicht niet, dan geldt voor u hetzelfde als voor (alleenstaande) ouders met een of meer kinderen tussen de 5 en 12 jaar.
Bent u een (alleenstaande) ouder met één of meer kinderen tussen 5 en 12 jaar, dan betekent dat niet automatisch dat de gemeente u vrijstelt van uw arbeidsplicht. De gemeente zal eerst bekijken of u gebruik kunt maken van kinderopvang of dat uw partner voor de kinderen kan zorgen. U bent pas verplicht werk te aanvaarden als:
-er passende kinderopvang beschikbaar is,
-u voldoende opleiding heeft,
-er gekeken is naar uw mogelijkheden te kunnen gaan werken.

Ook de gemeente wordt hier dus toe verplicht, je kunt natuurlijk aangeven dat je minder kunt werken en daar een aanvraag voor doen bij de gemeente, soms lukt dat ook. Ik werk ook in zo'n bedrijf en er komen steeds meer mensen bij, die komen werken voor hun uitkering, ik werk hier omdat ik volledig afgekeurd ben en moet zeggen dat het erg gezellig is, dus probeer wat je kunt regelen voor opvang, lukt dat niet ga dan met je gemeente in gesprek. Je bent lekker bezig en weet waar je moe van bent als je thuis komt, ook dit is echt werken, probeer het positief te zien.
Succes, ook voor je man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het antwoord is ja en nee.we moeten nu wel aan het werk maar 20 uur per week.iedereen bedankt vd reacties.

Andere antwoorden (3)

Ja dat mogen zij.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=229
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker niet onomstreden. De rechter verbood het al eens. Zie bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ze mogen dat en als je weigert kunnen ze je uitkering inhouden of verminderen
dus probeer bij familie/vrienden een opvang te regelen en eventueel op school te kijken of er een mogelijkheid bestaat om over te blijven ,misschien valt er ook iets te bespreken qua werktijden je kan het toch proberen ,want als ik het goed hebt gelezen solliciteer je 20 keer per week dat houd toch in dat je wel van plan was om te werken
dan had je dezelfde problemen alleen misschien iets beter betaald
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter betaald betekend dat je of minder uren kunt werken of iemand kunt betalen om je kinderen op te vangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
betekenT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, thuis zitten, niet werken en 1222 euro vangen is ook beter betaald.
Maar niet beter voor de maatschappij. :) Tis ook fijn dat je KUNT werken.