Kan ik beslaglegging inboedel voorkomen?

Door omstandigheden zit ik lichtelijk in de problemen met een hypotheekschuld uit het verleden. De schuld die hier nog op rest is bijna een ton, en dus niet zomaar 1,2,3 op te hoesten. Dit verwacht de bank echter wel van mij, en zij dringen aan op betalen van een minimaal bedrag per maand (minimaal bij hen is 200,-). Dit kan ik niet, heb dit ook aangegeven. De sociale dienst heeft beslagvrije voet voor mij uitgerekend bij loonbeslag, en hier zit ik net iets boven. Ze kunnen dus elke maand (of week) bij mijn werkgever een bedrag wegtrekken. Dit is echter niet goed genoeg voor de bank, vandaag gooiden zij een brief op de mat dat, als ik niet per ommegaande het bedrag (dus bijna 100.000,-) op kantoor van de deurwaarder kom voldoen, zij met officier van justitie en slotenmaker zich toegang verlenen tot mijn huis en beslag leggen op de inboedel. Nou heb ik liever geen gefriemel hier aan de deur, en bovendien valt hier niets van waarde te halen. Behalve mijn auto, maar die heb ik nodig om naar mijn werk te gaan.
Nu wil ik morgen contact opnemen met de deurwaarder op hem voor te stellen dan maar beslag te leggen op mijn loon, dit is beter dan dat ze hier de hele inboedel leegtrekken (en die inboedel brengt ook lang niet zoveel op). Is dit een mogelijkheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
paulus811
11 jaar geleden
En dit noem jij 'lichtelijk in de problemen'....
paulus811
11 jaar geleden
Waarom denk je trouwens dat ze geen beslag leggen op je auto? Dat je m voor je werk nodig hebt is echt geen reden. Ik begrijp wel dat je geen gedoe wilt aan de deur, maar realiseer je ook dat nu jouw werkgever met dit probleem geconfronteerd wordt. Die vinden dat niet prettig, want het betekent extra administratieve rompslomp om het beslagdeel af te dragen. Plus dat jij een 'stempel' krijgt op je werk. Wil je dat liever dan gefriemel aan je deur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller heeft alleen gezegd dat zijn auto het meest waard is niet dat die niet in beslag genomen zou worden. En hoe moet je verder betalen als je geen auto meer hebt en dus niet meer kan werken? Van een kale kip..... Enz. Sterkte ermee! Als jij een goede verstandhouding met je baas hebt zou ik voor looninhoud gaan. Je collegas hoeven niks te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je poisonivy, mijn werkgever weet er al van en staat hier absoluut niet raar tegenover. Paulus, je toon is wel erg aanvallend... Het is gewoon een vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga per direct een gesprek aan en toon je goede wil !! Anders probeer in de schuld hulp verlening te komen en snel ook . Succes en sterkte met deze vervelende situatie . Verkoop op tijd zelf de auto , zeg aan je moeder of broer ;) .
Computoon
11 jaar geleden
Verkopen van de auto? Volgens mij kan dit worden teruggedraaid. Zie het volgende artikel over de zogeheten actio Pauliana: BW 3:45
"1.
Indien een schuldenaar bij het verrichten van een onverplichte rechtshandeling wist of behoorde te weten dat daarvan benadeling van een of meer schuldeisers in hun verhaalsmogelijkheden het gevolg zou zijn, is de rechtshandeling vernietigbaar en kan de vernietigingsgrond worden ingeroepen door iedere door de rechtshandeling in zijn verhaalsmogelijkheden benadeelde schuldeiser, onverschillig of zijn vordering vóór of na de handeling is ontstaan. "

Antwoorden (2)

Een deurwaarder heeft een vonnis nodig van de rechtbank om beslag te mogen leggen. Als dat vonnis er is, kan hij op vrijwel alles beslag leggen, ook op je auto. Het is niet zo dat je zelf mag uitkiezen waarop de deurwaarder beslag gaat leggen.

In de wet staan slechts een beperkt aantal uitzonderingen (beslagverboden):
•bed en beddengoed van het gezin en de kleding die ze aan hebben;
•eten en drinken voor het gezin (behoefte voor een maand);
•gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, voor hun eigen bedrijf.

Ik zou zeggen: neem z.s.m. contact op met de deurwaarder om te bekijken of er toch nog een mogelijkheid is voor een 'gunstigere regeling'.

Bedenk verder, dat een bank je huis mag verkopen zonder vonnis van een rechter. Dat recht is onlosmakelijk verbonden aan het verhypotheekte onroerend goed.

Ik zie het somber in maar hoop voor je dat alles in de omstandigheden toch nog goed afloopt.
Computoon
11 jaar geleden
Zoals hierboven aangegeven kan de deurwaarder inderdaad na het verkrijgen van een gerechtelijk bevel (bijna) overal beslag op leggen. Ook op je auto en je huis.

Hierna zal er een faillissement aangevraagd kunnen worden en dit zal dan vrijwel direct door een gebrek aan baten worden opgeheven. Dit houd in dat je helemaal niets meer zal hebben (behalve dan je werk en je schulden).

Als je echt geen regeling kan treffen met de deurwaarder dan kan je in mijn ogen het beste schuldhulpverlening aanvragen. Ik zit hier momenteel zelf ook in en he is veel minder erg dan de verhalen doen vermoeden.
Je zal moeten werken en alles boven bijstandsniveau af moetn dragen aan de bewindvoerder.
Maar dat lijkt me altijd beter dan het alternatief.
Als je in de schuldsanering zit en je hebt je auto echt nodig voor je werk dan mag je deze behouden. Je huis zal wel alsnog verkocht moeten worden.

Voor het in gang zetten van een schuldhulpverlengs traject zal je je moeten melden bij de gemeente. Wacht hier niet te lang mee want de wachttijden zijn best lang en de bank/deurwaarder zal ook niet stilzitten.

Je kan ook eens kijken op http://www.wsnp.rvr.org/

Veel succes bij het vinden van een oplossing.