Waarom leidt een dalende rente tot stijgende huizenprijzen (ceteris paribus)?

(Ceteris paribus= de overige factoren blijven gelijk)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Een dalende rente zorgt ervoor dat meer mensen geld gaan uitgeven, liever dan dat ze het sparen, omdat het minder rendabel is om te sparen. Als veel mensen geld gaan uitgeven stijgt het algemeen prijspijl (want vraag wordt groter, dus prijs kan stijgen).

Zo wordt dus eigenlijk alles duurder, niet alleen de huizenprijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Bij een lagere (hypotheek)rente kunnen mensen meer lenen. Daardoor gaat men ook duurdere huizen kopen waardoor de prijs kan stijgen.
Als r (rente) daalt stijgt de vraag. De vraag naar goederen waaronder huizen neemt toe. Dit doet de prijs stijgen. Relevant hierbij is dat voornamelijk in landen waar de huizenprijzen al zeer hoog zijn en mensen dus zeer sterk afhankelijk zijn van externe financiering hier een versterkend effect kan optreden.