Ben je verplicht om een prijsverhoging die men is vergeten te factureren achteraf te betalen?

Een collega (inmiddels uit dienst) had een nieuwe prijsafspraak gemaakt met een leverancier voor zijn dienstverlening. De leverancier is 1,5 jaar lang vergeten de afgesproken prijsverhoging in rekening te brengen. De leverancier meldde zich nu met een factuur met de betreffende prijsverhoging over die 1,5 jaar. Ben je nu verplicht dit te betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De basisregel (ook in het recht): afspraak is afspraak. Er zijn nieuwe prijzen afgesproken en die zul je dus moeten betalen. Je kan eronder uitkomen als dit alleen mondeling is en dus de nieuwe afspraak ontkennen, zodra je als bedrijf de prijsafspraak bevestigd zul je moeten betalen.

Ligt aan de vooraf afgesproken leveringsvoorwaarden. Die moet je goed bekijken. Als er niets op papier staat heeft je leverancier gewoon pech. Dus niet betalen.

De leverancier van de diensten moet zich houden aan de prijsafspraak in het contract, wil hij de prijs wijzigen dient het contract gewijzigd te worden en moet er opnieuw over de prijs onderhandelt worden. De prijsafspraak is niet van toepassing als het een contract is van een bepaalde duur met daarin opgenomen dat tussentijds de prijs gelijk met de inflatie verhoogd kan worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100