failliet van een officiele bankinstelling,wat precies gevolg voor klant?

Kluisje gehuurd bij deze bank, wat gebeurd er met de inhoud van deze kluis( goudstaafje, diamantjes, en wat sieraden) bij failliet van deze bank?
Kan ik er dan nog gewoon over beschikken? Of....ben ik alles kwijt?

11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Daarover hoeft u zich in principe geen zorgen te maken. Als klant blijft u altijd de eigenaar van de inhoud van de huurkluis. De inhoud van de kluis kan nooit terechtkomen in de boedel van de failliete bank. Ook in geval van faillissement zal u de inhoud dus kunnen recupereren.

In de praktijk is het echter wel mogelijk dat een faillissement tijdelijk ongemakken geeft voor de huurders van de kluizen. Dat hangt af van de maatregelen die de curator neemt om het behoud van de activa van de vennootschap te verzekeren. Vanuit die bekommernis zou de curator bijvoorbeeld kunnen beslissen om het gebouw tijdelijk ontoegankelijk te maken. Aangezien de inhoud van de kluis geen deel uitmaakt van de activa van de bank, zou de kluizenzaal, als dit geval zich al zou voordoen, echter zeer snel opnieuw toegankelijk moeten zijn opdat de klanten de inhoud kunnen recupereren.

Bewaart u in de kluis effecten die werden uitgegeven door de bank in kwestie, zoals kasbons, obligaties of achtergestelde certificaten van de bank, dan moet u er wel rekening mee houden dat die niet gewaarborgd zijn door het depositowaarborgsysteem.

Deze waarborg (van maximaal 100.000 euro per persoon) strekt zich enkel uit tot de tegoeden die op een rekening staan bij de faillerende bank (zicht- , spaar- of termijnrekeningen) en kasbons die op een effectenrekening worden bewaard. Kasbons die bewaard worden in de kluis zijn dus niet gewaarborgd.

Achtergestelde leningen zijn nooit gewaarborgd, ook niet als ze op een effectenrekening staan.

Bewaart u in de kluis deelbewijzen van beleggingsfondsen die u bij de bank hebt aangekocht, dan hoeft u zich in principe geen zorgen te maken. Beleggingsfondsen staan juridisch los van de bank die de deelbewijzen verkoopt en bewaart en vallen dus niet mee in de boedel van het faillissement. Ze worden ook niet automatisch waardeloos door het faillissement.

Deze informatie is gehaald van een Belgische site, maar voldoen wel aan de Europesche wetgeving en zal daarom ook in Nederland gelden.

www.beschermingsfonds.be
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het huren van een kluisje is geen sprake van een overdracht van bezit, zoals dit wel bij een lening of bij een bankrekening is. Je hebt namelijk geen contract waaruit een "vordering" ontstaat, maar je maakt gewoon gebruik van een dienst. Eigenlijk net zoals wanneer je het kluisje van je lokale zwembad gebruikt.

De zaken die je in het kluisje stopt zijn en blijven jouw eigendom en bezit, dus wordt je niet in je bezit aangetast mocht de bank failliet gaan.