is het legaal om een Nederlandse en een Belgische bankrekening te hebben?

Ik ben officieel Nederlander en heb dus ook alle Nederlandse papieren, bankrekening enz. Nou studeer ik in België en ga daar dan ook vaker naar concerten, waar je niet met een Nederlandse kaart kan betalen, maar wel met bancontact/mistercash (ongeveer t zelfde als pinnen hier). Ik ben aangemeld in een Belgische gemeente, maar niet ingeschreven en heb nu ook nog geen Belgische verzekering en ik betaal geen belasting. Is het mogelijk om naast de Nederlandse bankrekening (ABN amro) ook nog een Belgische bankrekening te openen en is dit legaal? Ik kan hier namelijk niks over vinden op t internet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is legaal.
Vroeger deden mensen dat wel om de belasting in Nederland te ontduiken, maar dat werkt niet meer.

Je mag gewoon in andere landen een bankrekening hebben.

Doordat de Europese regels zijn veranderd is het sinds een aantal jaren mogelijk voor EU-burgers om een rekening te openen bij een bank in een ander land. Bij sommige Belgische banken is het wel alleen nog mogelijk om een rekening te openen wanneer u in België woonachtig bent. U hoeft dus niet de Belgische nationaliteit te hebben, maar wel ingeschreven staan in België. U moet dus kunnen aantonen dat u woonachtig bent in België. Deze banken hanteren de regels zo, omdat zij het liefst willen dat hun klanten bereikbaar zijn, zodat ze bijvoorbeeld in het geval van schulden makkelijk benaderbaar zijn.

Bij andere banken is het wel mogelijk om als niet-Belg een rekening te openen.

Lees er hier meer over:
http://financieel.infonu.nl/geld/83370-belgie-een-belgische-bankrekening-openen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag ik werk in belgieen en woon in nerderland want vroeger moest je ervoor betalen om geld over telaten maken naar nederland tegenwoordig is dat niet meer maar je moet er wel rekening mee houden als er wat veel geld op de rekening staat dat ze dat door geven aan nederland