Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe rondkomen als je studeert en daarnaast ook nog € 300 huur per maand moet betalen voor je woning?

Werken is natuurlijk het meest voor de hand liggende. Maar is het überhaupt mogelijk om in de bovenstaande situatie (normaal) te leven als student?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tja, ik ben ook student en heb ook moeite om met mijn maandelijkse inkomsten ook daadwerkelijk de maand rond te komen. Ieder weekend uit gaan, een flink shoppen, leuke cadeautjes geven etc. wordt echt lastig.

Maar, er zijn oplossingen. Ik weet niet of je op dit moment al een bijbaantje hebt, maar anders zou ik daar een hard op zoek naar gaan. Ik kan zonder in problemen te komen met mijn studie, prima wekelijks 12 uur werken. Dit levert je toch al snel tussen de 300 en 500 EUR op.

Dan heb je natuurlijk de basisbeurs van de IB-groep (heet nu trouwens duo ofzo, sinds kort), waar je als uitwonende minstens 270 EUR van krijgt, en meer als je een aanvullende beurs hebt, afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Het is al eerder gezegt, je kan ook tegen een aantrekkelijke rente lenen bij de IB-groep. Je kan dan maximaal 578 EUR (uit m'n hoofd, maar het is wel zo iets) bijlenen. Dit bedrag wordt dan maandelijks met je studiefinanciering op je rekening gestort.

Je hebt waarschijnlijk helemaal geen zin om geld te moeten lenen om rond te komen, maar de regelingen van de ib-groep zijn hier wel goed. Het rentepercentage voor 2010 is 2,39 procent. Je hoeft pas na je studie terug betalen en je mag er 15 jaar over doen. Het minimaal af te lossen bedrag is € 45,41 per maand.. Als je eenmaal een vaste baan hebt, is dit best eenvoudig af te lossen. Maar je moet er natuurlijk wel eerst goed over nadenken.