Hoe rondkomen als je studeert en daarnaast ook nog € 300 huur per maand moet betalen voor je woning?

Werken is natuurlijk het meest voor de hand liggende. Maar is het überhaupt mogelijk om in de bovenstaande situatie (normaal) te leven als student?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Tja, ik ben ook student en heb ook moeite om met mijn maandelijkse inkomsten ook daadwerkelijk de maand rond te komen. Ieder weekend uit gaan, een flink shoppen, leuke cadeautjes geven etc. wordt echt lastig.

Maar, er zijn oplossingen. Ik weet niet of je op dit moment al een bijbaantje hebt, maar anders zou ik daar een hard op zoek naar gaan. Ik kan zonder in problemen te komen met mijn studie, prima wekelijks 12 uur werken. Dit levert je toch al snel tussen de 300 en 500 EUR op.

Dan heb je natuurlijk de basisbeurs van de IB-groep (heet nu trouwens duo ofzo, sinds kort), waar je als uitwonende minstens 270 EUR van krijgt, en meer als je een aanvullende beurs hebt, afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Het is al eerder gezegt, je kan ook tegen een aantrekkelijke rente lenen bij de IB-groep. Je kan dan maximaal 578 EUR (uit m'n hoofd, maar het is wel zo iets) bijlenen. Dit bedrag wordt dan maandelijks met je studiefinanciering op je rekening gestort.

Je hebt waarschijnlijk helemaal geen zin om geld te moeten lenen om rond te komen, maar de regelingen van de ib-groep zijn hier wel goed. Het rentepercentage voor 2010 is 2,39 procent. Je hoeft pas na je studie terug betalen en je mag er 15 jaar over doen. Het minimaal af te lossen bedrag is € 45,41 per maand.. Als je eenmaal een vaste baan hebt, is dit best eenvoudig af te lossen. Maar je moet er natuurlijk wel eerst goed over nadenken.

Maargoed, hoeveel geld je ook hebt, zuinig leven is de truc. Als je met huisgenoten woont, samen eten. Scheelt aanzienlijk in de kosten voor de boodschappen. Eens een keertje naar de H&M in plaats van de Bijenkorf. Brood mee naar school nemen ipv in de kantine lunchen. Je wordt er vanzelf heel handig mee..

Laatste tip. Zet eens op papier wat er maandelijks allemaal binnenkomt en uitgaat. Je vaste lasten, met daarbij je budget voor eten&drinken voor een maand, bij elkaar optellen en je ziet wat je overhoud (of tekortkomt). Hier dan een goed, strak uitgavepatroon op toepassen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de handige tips. Hiermee kom ik een eind verder.

Andere antwoorden (5)

33% Uitwonende studiefinanciering
33% Bijbaantje
33% Ouders

Aldus de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens op de site wijzer in geld zaken misschien helpt dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel moeilijk want ja je moet natuurlijk ook tijd hebben om voldoendes te kunnen halen. toch zit er niks anders op dan erbij te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoeg studenten die rond komen in soortgelijke of zelfs prijziger situatie. Niet eens allemaal met een (volledige) studiebeurs/financiering.

Tijdens je studie kun je ook prima ervaring opdoen met budgetteren en planning van de persoonlijke financiën, lijkt me. Kijk gewoon héél bewust naar wat je uitgeeft. Als je met beperkte middelen rond kunt leren komen, zul je straks zien dat je ineens heel veel ruimte hebt, wanneer je daadwerkelijk met en niet-bijbaan aan de slag gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook geld lenen via de ib-groep tegen een aantrekkelijke rente. Je kan geloof ik maximaal ongeveer 500 euro in de maand lenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je ouders niet genoeg geld hebben om je te steunen, kun je van de overheid een aanvullende studiefinanciering krijgen, dit is ongeveer 300 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Als je uitgaat van een studie van 4 jaar, en je leent 500 euro per maand. Je mag 15 jaar doen over het afbetalen. Dus 4 * 12 * 500 = 24.000. Terugbetalen in 15 jaar is +/- 175 euro per maand inclusief rente. Alleen zit je daar wel 15 jaar aan vast.